Wildlife Photographer of the Year är en av världens mest prestigefulla naturfototävlingar. De brukar varje år få in ungefär 50 000 bidrag från över 90 länder. På lördag är det premiär för en utställning med 2018 års vinnare på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Den visas fram till den 23 augusti.
Wildlife Photographer of the Year är en årlig utställning som ägs och produceras av Natural History Museum i London. Förutom att visas i Storbritannien åker utställningen också sedan många årtionden tillbaka ut på turné i världen. 2019 är första gången någonsin den kommer till Stockholm och blott andra gången i Sverige.
LÄS ÄVEN: • Vinnarna i Wildlife Photographer of the Year 2018
Det är en påkostad utställning som nu hänger i Naturhistoriska riksmuseets lokaler i Stockholm. 100 naturfoton i världsklass samsas med intressanta texter som både ger bildens sammanhang, beskriver vad vi ser och ibland också förklarar hur bilden togs. Det är en upplevelse både för dig som själv drömmer om att få med en bild bland vinnarna och för dig som helt enkelt gillar att titta på vackra naturbilder.
Roz Kidman Cox, ordförande för juryn som valde ut vinnarna, var i veckan på plats under en pressvisning för att berätta om utställningen. Hon förklarade att under juryarbetet så vet inte jurymedlemmarna namnen på fotografen. De ser bara bilderna. Först väljer de ut sina individuella favoriter och därefter är det dags för juryn att samlas och “låsas in” tillsammans för att enas om vinnarna. De försöker välja bort bilder som ser ut att ha skrämt eller stört djuren och anstränger sig för att upptäcka fusk, men ibland sker misstag. Som med den uppstoppade myrsloken 2018.
LÄS ÄVEN: • Vinnarbild diskvalificerad i efterhand från Wildlife Photographer of the Year
Kamerafällor och drönare
Det är svårt att inte tänka på den tekniska utvecklingen under de drygt 50 år som tävlingen pågått och hur mycket tekniken påverkat genom åren. Roz Kidman Cox berättar om hur övergången till digitala bilder gjorde fotograferandet mer lättillgängligt och tar även upp den tekniska utvecklingen för undervattensfoto som ett exempel.
De senaste åren har också annan ny teknik debuterat i tävlingen. Så kallade kamerafällor, där kameror sätts ut på en lämplig plats och automatiskt tar bilder på passerande djur, är med i tävlingen och har tagit vinnande bilder. I år hittas även bilder tagna med drönare bland vinnarna. Vilka tekniker som kommer ge vinnande bilder i framtiden är svårt att sia om, men Roz Kidman Cox verkar inte orolig.
– Det är inte tekniken som gör bilden. Det är fotografen, säger hon och berättar om bilder från 80-talet som hade vunnit även i år.
Jan van der Greef står ut från mängden
När tävlingen grundades 1965 skickades det in 361 bidrag. Idag får de in ungefär 50 000 bidrag från över 90 länder. Konkurrensen är hård och för att vinna gäller det att stå ut från mängden.
Jan van der Greef från Nederländerna har prisats i tävlingen flera gånger. I veckan var han i Stockholm för att hålla ett föredrag i samband med utställningens öppnande. Han berättade om hur han som fyraåring drabbades av polio och förlamades från midjan och nedåt och hur han inte låtit det stoppa honom. “Nils Holgerssons underbara resa” väckte en kärlek till fåglar och en känsla av att frihet är viktigt hos honom.
Han visade sedan utmärkta exempel på detta. Vi fick se bilder på hur han fått be om hjälp med att ta sig ut till naturen och ibland fått involvera en handfull personer som burit honom och hans rullstol för att han ska kunna nå ut i regnskogen, ett gömsle på en norrländsk myr eller över en frusen sjö. Jan van der Greef har inte låtit något stå i vägen för sin längtan att få skildra naturen och förmedla de känslor som den ger honom.
En väntan på rätt tid
Hans vinnarbild i Wildlife Photographer of the Year 2018 visar också att det inte alltid är det äventyrliga och actionfyllda som blir bäst på bild. När han var i Brasilien bestämde han sig för att inte ge sig ut på stora expeditioner utan istället stanna i närheten av hotellet och skildra kolibrierna som kom på besök där.
Efter ett tag föddes idén om att skildra när kolibrierna sökte nektar i en viss blomma med en viss bakgrund. Efter flera dagars ihärdigt väntande och fotande satt till slut bilden där. “The vision” – där en kolibri tillsammans med en nektarfylld blomma bildar ett kors vann kategorin “Svart och vitt” 2018. Ett tydligt exempel på att det kan innebära en del väntan från det att fotografen befinner sig på rätt plats med rätt idé, tills att även tiden är den rätta.
Eller som Jan van der Greef uttrycker det – “där den yttre och inre världen möts”.
Utställningen Wildlife Photographer of the Year visas den 23 februari – 23 augusti 2019 på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.