“Vi står på randen till en oåterkallelig klimat­katastrof”

En ny studie från klimatforskare slår fast att vi befinner oss i en global nödsituation, inte minst eftersom åtgärderna från världens ledare är otillräckliga.

Ett internationellt team av forskare varnar i en ny rapport i Bioscience världen för att vi “står på randen till en oåterkallelig klimatkatastrof”.

– Detta är en global nödsituation bortom allt tvivel. En stor del av själva livsbetingelserna på jorden är i fara. Vi är på väg in i en kritisk och oförutsägbar ny fas av klimatkrisen, skriver forskarna.

50 år av varningar – nu är effekterna här

Varningarna från forskare om vad som blir konsekvenserna av vårt sätt att leva och vara beroende av fossila bränslen har avlöst varandra de senaste 50 åren. De senaste åren, i takt med att effekterna av klimatkrisen visat sig allt tydligare med allt mer frekventa extremväder och värmerekord, har också rapporterna ökat. 2020 slog till exempel mer än 15 000 forskare larm om de överhängande farorna med klimatförändringar som drivs av ökande utsläpp av växthusgaser och förändringar i ekosystemen.

Trots varningar i 50 års tid påpekar forskarna att vi fortfarande rör oss i fel riktning; utsläppen av fossila bränslen har ökat till en rekordhög nivå och de tre varmaste dagarna någonsin inträffade i juli 2024.

Lista med aktuella katastrofer

En genomgång av 35 tecken på planetens hälsa som rapporterats årligen listar författarna till rapporten en lång rad oroväckande tendenser:

• Rekordhöga temperaturer och havsnivåer år 2023
  • Årliga energirelaterade utsläpp som överstiger 40 gigaton koldioxidekvivalenter för första gången i historien
  • Accelererande förlust av inlandsisar och glaciärer
  • Ökande frekvens av klimatrelaterade katastrofer som kostar miljarder dollar

– Vi befinner oss mitt i en abrupt omvälvning av klimatet, en allvarlig situation som aldrig tidigare har uppstått i mänsklighetens historia. Vi har nu fört planeten in i klimatförhållanden som aldrig bevittnats av oss eller våra förhistoriska släktingar inom vårt släkte, skriver forskarna och fortsätter:

Inget mot hur våra barn och barnbarn får det

Den uppvärmningen vi sett hittills är ingenting mot hur det kommer påverka planeten i slutet av århundradet för våra barn och barnbarn.

– Som forskare och akademiker anser vi att det är vår och våra institutioners moraliska plikt att så tydligt som möjligt varna mänskligheten för de växande hot som vi står inför och att visa ledarskap när det gäller att ta itu med dem. I den här rapporten analyserar vi de senaste trenderna inom ett brett spektrum av planetära vitala tecken. Vi granskar också den senaste tidens klimatrelaterade katastrofer, belyser viktiga klimatrelaterade ämnen och diskuterar nödvändiga politiska åtgärder. Denna rapport är en del av vår serie av korta årliga uppdateringar om klimatets tillstånd.

För att lösa situationen rekommenderar forskarna bland annat följande brådskande åtgärder:

• Införa ett globalt koldioxidpris som kan begränsa utsläppen från de rika och samtidigt potentiellt finansiera ytterligare klimatåtgärder
  • Förbättra energieffektivitet och energibesparing samtidigt som fossila bränslen ersätts med förnybara energikällor med låga koldioxidutsläpp
  • Begränsa utsläppen av växthusgaser, inklusive de som kategoriseras som kortsiktiga föroreningar, till exempel metan
  • Skydda och återställa ekosystem med biologisk mångfald, som spelar en nyckelroll i kolets kretslopp och lagring
  • Uppmuntra ett skifte mot matvanor som betonar växtbaserade livsmedel
  • Främja en hållbar ekologisk ekonomi och kraftigt minska överkonsumtion och slöseri hos de rika
  • Integrera utbildning om klimatförändringar i globala läroplaner för att öka medvetenheten, kunskaperna och handlingskraften

I sin slutsats skriver forskarna att ”Mänsklighetens framtid hänger på en skör tråd”. Nu är det upp till oss och framför allt planetens makthavare att ta tag i de allt mer akuta läget.

Källor: BioScience och Eurekaalert