Sustainable Brand Index är en årlig undersökning där 30 000 personer frågas om sin konsumtion och uppfattning om olika varumärken utifrån ett hållbarhetsperspektiv. En tydlig trend som märks i undersökningen är att nästan en fjärdedel (23 procent) av svenskarna ska minska sitt köttätande och att allt fler ifrågasätter sina resor och förhållanden på plats i andra länder.
Undersökningen går även igenom 752 enskilda företag och hur folk i Norden uppfattar deras arbete med sociala frågor och hållbarhet. Årets vinnare är Apoteket och enligt Erik Elvingsson Hedén, vd på Sustainable Brand Insight, beror det på att företaget satsat på kampanjer för att visa hur de tar miljömässigt och socialt ansvar för sina produkter.
På andra plats kommer Coop, följt av Saltå Kvarn. Därefter följer Ikea, Systembolaget, Volvo, Fjällräven, SJ, Godel och slutligen Lantmännen på tionde plats. Lantmännen hör till de senaste årens förlorare och har backat från första plats till tionde på två år.
En annan förlorare är resebranschen, som folk över lag har allt sämre uppfattning om.
– Det här med resandet är verkligen utmärkande i år. Det har alltid varit en bransch som har legat okej till om än ingen framgångsbransch. Konsumenter har inte velat ifrågasätta sin semester. Nu har vi kommit dit, till och med semestern börjar Svensson ifrågasätta. De funderar på resande och lokala aktiviteter på plats, exempelvis djurplågeri och arbetsförhållanden. Medias rapportering har bidragit, säger Erik Elvingsson Hedén till Aktuell hållbarhet.
En relativt ny trend som visas i undersökningen, men som Sustainable Brand är säker på kommer fortsätta växa är att allt fler tillfrågade har en “negativ attityd” till köttätande. Trenden gäller i hela Norden, men är tydligast i Sverige. 23 procent av svenskarna planerar att minska sitt köttätande det kommande halvåret. Motsvarande siffror i andra nordiska länder är 17 procent i Finland, 16 procent i Norge och 8 procent i Danmark. Ungefär 5 procent av de tillfrågade kan dock tänka sig att öka sin köttkonsumtion.
Sist, men inte minst är det tydligt att allt fler i Norden pratar om hållbarhet. 2015 steg andelen till 90 procent som åtminstone ibland diskuterar ämnet.
– Det här betyder att hållbarhet håller på att bli ännu mer normaliserat. Det är en fortsättning på en trend som vi märkte redan i fjol. Slutsatsen är att konsumenter är mer upplysta och engagerade i dessa frågor, skriver SB Index i sin rapport.
Källor: SB Index och Aktuell hållbarhet