Gå till innehållet

Turister vill informeras om klimat­påverkan

Besökare vid Stora barriärrevet vill få information om klimatförändringar och hur de kan göra skillnad. Det visar en ny studie.

Naturbaserad turism är en bransch som växer snabbt. År 2024 beräknas det globala värdet av naturbaserad turism uppgå till över 15 miljarder kronor och de närmaste tio åren förväntas den globala efterfrågan på hållbar turism öka med 23,8 procent per år och nå ett värde av nästan 130 miljarder kronor till år 2034, enligt Future Market Insights. Ännu större värde har naturturismen om man räknar med hur mycket den beräknas bidra till bruttonationalprodukten. Globalt landar vi då på 4,6 biljoner – 4 600 miljarder kronor.

Onödig oro i turismvärlden

Samtidigt finns det utmaningar för branschen. En är hur mycket det belastar naturen med de resor som turismen innebär. Många av de internationellt stora besöksmålen är också bland de mest utsatta för klimatförändringarna. Exempelvis glaciärer, berg, låglänta öar och korallrev. Frågan, som forskarna bakom en ny studie ställde sig, var hur mottagliga dessa turister är för budskap om klimatpåverkan och klimatkrisen under deras upplevelser i naturen.

– I turistvärlden finns det fortfarande en idé om att information om klimatförändringarna kan verka splittrande eller ”förstöra” människors dag, särskilt på platser som är sårbara för försämringar. Men vårt arbete visar att det finns en möjlighet för turistföretag att förbättra besökarnas upplevelser samtidigt som de främjar klimatåtgärder, förklarar Yolanda Waters från UQ:s School of the Environment.

Yolanda Waters och hennes team frågade 656 turister om deras upplevelser och beteenden under båtturer ut till Stora barriärrevet. De utvalda avgångarna med turistbåtarna gav deltagarna information om klimatet, det sattes upp affischer runt fartyget, en informativ video visades och under båtturen och guidningen togs klimatförändringarnas effekter och åtgärder upp regelbundet under hela resan. Efteråt fick passagerarna fylla i en enkät om sin upplevelse.

Besökare som fick klimatinformation blev nöjdare

Resultaten var positiva både för klimatet och turistnäringen, anser Yolanda Waters:
– Att informera besökarna om klimatförändringarnas inverkan på vår marina miljö minskar inte besökarnas njutning av Stora barriärrevet – vi fann att det till och med kan göra motsatsen. 80 procent av deltagarna ville ha mer information om klimatförändringarna, särskilt om vad de kunde göra för att hjälpa till.

Dessutom visade det sig att besökare på avgångarna som informerade om klimatet över lag angav att upplevelsen varit bättre än de förväntat sig.

Stora barriärrevet står inför ett eskalerande hot från klimatförändringarna och Yolanda Waters menar att information till turister kan vara ett effektivt verktyg för att påverka allmänheten att göra åtgärder för klimatet.

Källor: University of Queensland och People and Nature

Mer att läsa