Tågresor dubbelt så dyra som flygresor
Tack vare stora bidrag och subventioner är flyg fortfarande billigare än tåg i Europa och Sverige, trots att det orsakar oerhört mycket större utsläpp.
Greenpeace har släppt en ny rapport om resande i Europa. Den visar att det är ungefär dubbelt så dyrt att ta tåget jämfört med att flyga i Europa. På 79 av de 112 rutterna som undersöktes var det billigare att ta flyget. Detta trots att flyget släpper ut oerhört mycket mer växthusgaser än tåg. En enda flygresa från Göteborg till Stockholm släpper ut över 56 kg koldioxid medan samma tågresa är “i stort sett utsläppsfri“.
Anledningen till att flygbolagen kan ha så låga priser är att de får skattefinansierade subventioner. Enligt Naturskyddsföreningen subventionerar svenska staten inrikes- och utrikesflyget med minst 10 miljarder kronor per år i Sverige. Bland annat i form av befrielser från bränsleskatter, momsbefriade utrikesresor och nedsatt moms på inrikesresor.
– Den här rapporten visar hur europeiska medborgare uppmanas att flyga. Vi är i den här situationen för att flygbolag gynnas av skandalösa skatteförmåner, i synnerhet lågprisflygbolag har utnyttjat varje kryphål. Flyg för 10 euro är bara möjligt för att andra betalar den verkliga kostnaden, exempelvis utnyttjad flygpersonal och skattebetalarna. För planetens och mänsklighetens skull måste politiker agera för att vända trenden, säger Herwig Schuster, transportexpert på Greenpeace kontor i Central- och Östeuropa.
En halv miljon flyger Stockholm-Göteborg per år – trots snabba alternativ
I Sverige är det i snitt 32 procent dyrare att ta tåget än att flyga på de åtta rutter som undersöktes. Under 2022 valde 455 000 passagerare att flyga mellan Stockholm och Göteborg, trots att det går 28 tåg om dygnet den här sträckan, varav vissa tar mindre än tre timmar.
– Regeringen talar ofta om valfrihet, men när det gäller de som vill välja tåget minskar de möjligheterna till en bekväm, miljövänlig och prisvärd resa. Istället satsar regeringen på subventioner och stöd till flygresor, SAS och flygplatser medan budgeten för järnvägsunderhåll har minskat. Fasa ut alla subventioner till flygbolagen och flygplatserna och gör det istället billigare att resa klimatsmart, säger Carl Schlyter, talesperson för klimat, Greenpeace Sverige.
Läs även
• Så kan vi lättare prata om flygresor och flygskam
• 20 organisationer: Förbjud fossilreklam inom EU
• Utsläpp från svenskars konsumtion kan enkelt minskas
Källa: Pressmeddelande och rapport från Greenpeace