Sveriges utsläpp ökar kraftigt – kopplas till fossila bränslen

Tidösamarbetet har inneburit mångmiljardbelopp till subventioner av fossila bränslen. Nu verkar det gett resultat i form av kraftigt ökade utsläpp.

Regeringen satsade 31 miljarder kronor på att göra fossila bränslen billigare 2023. Nu kommer resultatet i form av kraftigt ökade utsläpp från den svenska ekonomin. Andra kvartalet 2024 hade de högsta utsläppen för ett andrakvartal på tre år enligt Statistiska centralbyrån (SCB). På bara ett år ökade utsläppen med 5,6 procent.

Ökningen kommer framför allt från hushållen, byggbranschen och transportbranschen enligt SCB och det kan kopplas till fossila bränslen:
– Utsläppsökningarna från byggverksamhet, hushåll och transportbranschen kan kopplas till ökade leveranser av fossil diesel vilket har visats av månatlig bränsle-, gas- och lagerstatistik, skriver SCB.

Kräver klimatministerns avgång

Framöver planerar regeringen ytterligare subventioner av priset på fossila bränslen. Först med 3,2 miljarder kronor till 2025 och ytterligare 5,5 miljarder 2026.

Miljöpartiet påpekar att klimatminister Romina Pourmokhtari (L) vid flera tillfällen lovat att avgå om inte Sveriges utsläpp minskas. När de nu ökar, precis som tidigare klimatredovisningarna bedömt, har Romina Pourmokhtari dock bestämt sig för att fortsätta som klimatminister.

– I takt med att regeringens politik får genomslag i verkligheten, går konsekvenserna att mäta. Och med SCB:s statistik kan vi konstatera att Tidöregeringens politik har lett till att utsläppen av växthusgaser i Sverige ökar. Därför finns bara två alternativ för Pourmokhtari; att ändra politiken och minska utsläppen – eller att avgå, kommenterar miljöpartisterna Amanda Lind (språkrör), Daniel Helldén (språkrör) och Elin Söderberg, (klimat- och näringspolitiskt talesperson).

Källa: SCB