SVT har haft en till stor tittarsuccé med den långa livesändningen “Den stora älgvandringen” och Sveriges Radios “Fågelsångsnatten” lockade också storpublik. Långa sändningar i lugnt tempo från naturen verkar vara väldigt populärt.
Naturmorgons sändning “Fågelsångsnatten” den 3 maj bjöd på fågelsång från olika platser runt om i landet under en hel natts sändning. Programmet lockade hela 380 000 lyssnare någon gång under natten och morgonen.
– Lyssnarna var verkligen med oss under natten, det märkte vi också på alla kommentarer vi fick på sociala medier. Och även efteråt har de fortsatt att höra av sig. De berättar att de lyssnar om och om igen på podden och att den är något de vill spara. Det känns coolt att göra en utpräglad direktsändning som också håller länge, säger Fågelsångsnattens producent Helena Söderlundh.
Dessutom gjorde poddversionen av Fågelsångsnatten att Naturmorgons digitala räckvidd under veckan var på cirka 18 000 unika enheter jämfört med cirka 8 500 en vanlig vecka.
Älgar lockade igen
Även för SVT har långa natursändningar visat sig bli en succé. “Den stora älgvandringen” som följer älgarnas vandring i Ångermanland dygnet runt under våren blev framgångsrikt redan i fjol. I år lockades ännu fler tittare. Sammanlagt 10 miljoner gånger startades sändningen på SVT Play.
Precis som “Fågelsångsnatten” har “Den stora älgvandringen” fått fin kontakt med tittarna.
– Den har varit makalöst fint, det har varit otroligt många mejl och frågor på bland annat Facebook. Det har varit en otroligt engagemang, mycket kärlek och sen har vi förhoppningsvis kunnat svara på en hel del frågor som tittarna haft, säger projektledaren Johan Erhag, till SVT Västernorrland.
Nu är “Den stora älgvandringen” avslutad för i år, men på SVT Play finns det höjdpunkter att titta på och det är redan klart att programmet återkommer 2021.
Källor: Sveriges Radio och SVT Västernorrland