2017 kommer Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut och Taco Bell gå över till att enbart använda palmolja från återförsäljare som skyddar tropiska regnskogar. Fram till dess kommer de, precis som de flesta snabbmatskedjor, bidra till utrotningshotet mot orangutanger och ökande utsläpp av växthusgaser.
Med tanke på att det rör sig om 41 000 restauranger i 125 länder är det en viktig förändring för världens utsläpp av koldioxid och för orangutanger och andra hotade arter som lever i de krympande regnskogarna. Palmoljeplantager ersätter i hög takt regnskogar i Indonesien eftersom det är en billig och effektiv olja.
Även om en klar majoritet av världens största livsmedelsföretag fortfarande inte köper certifierad palmolja så har åtminstone bland andra Kellogg’s, Nestlé, PepsiCo, Colgate-Palmolive och Procter & Gamble förbundit sig att gå över till mer miljövänlig palmolja.
Bland de företag som får sämst betyg i Union of Concerned Scientists (UCS) genomgång av palmoljehänsyn hittas bland annat Burger King, Starbucks, Kraft Foods och McDonald’s.
Även om miljömärkt palmolja är bättre än omärkt, så riktas det skarp kritik mot denna from av miljömärkning.
Läs mer:
• Fler artiklar om palmolja.
Källor: Huffington Post och UCS