Skomakare, skolmat och Antikrundan nominerade till miljöpris
En del företeelser i samhället gör miljönytta i det tysta. Det vill en relativt nyinstiftad utmärkelse lyfta fram; Greenhushpriset.
Greenwashpriset handlar om att peka ut de som slår sig för bröstet för sitt miljöarbete trots att det saknas skäl till den höga svansföringen. Greenhushpriset däremot, är det motsatta. Det vill lyfta företeelser som gör klimatnytta i det tysta. Det kan till exempel handla om att minska konsumtionen, förbättra produkters livslängd eller använda sig av mer miljövänliga varor.
– Greenwash är avskyvärt och det är utmärkt att EU nu stoppar klimatpåståenden utan täckning, men de duktiga måste också våga kliva fram så att alla kan göra klimatsmarta val i vardagen. Därför är Greenhushpriset och dess nominerade så stimulerande! säger Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet och initiativtagare till Greenhushpriset.
2023 delades priset ut för första gången och gick då till kollektivtrafiken, som “redan är till 95 procent fossilfri”. Nyligen utannonserades de fyra nominerade till årets pris. I november ska vinnaren utannonseras.
De fyra nominerade till Greenhushpriset 2024
Svensk skolmat
Andelen klimatsmarta val ökar snabbt för svensk skolmat. Det blir “mer vegetariskt, säsongsanpassat och närodlat och bättre användning av rester”.
Auktionshusen
“För klimatet är det alltid en vinst att vårda det befintliga istället för att köpa nytt, och varje klubbslag på något av auktionshusen är ett framsteg för klimatet som förtjänar att lyftas fram.”
SVT Antikrundan
“Antikrundan når en gigantisk publik som knappast klimatstrejkar eller flygskammar – men som bör få reda på att det de gör är klimatsmart till tusen!”
Skomakaren
“Nya skor har en hög klimatpåverkan och det är dags att visa fram skomakaren och relaterade yrken som vardagens klimathjältar.”
Läs mer om konsumtion
- Greenpeace till kända företag: Era förpackningar kan vara gjorda av svenska gammelskogar
- Rika svenskar står för majoritet av utsläppen
- Fortsatt överkonsumtion kan leda till civilisationskollaps
- Sverige hade behövt minska CO2-utsläppen med över 20 % redan från 2022
- Danmark ställer krav på reklam för “hållbara” produkter
- Krönika: Myten om den tråkiga omställningen
Källa: 2030-sekretariatet