Det senaste året påstår sig SIA Glass ha minskat andelen palmolja i sina produkter med 94 procent och inom ett år ska de helt ha fasat ut palmolja ur sina produkter.
– Odlingen av oljepalmen bidrar till att skogar avverkas, ekosystemet försvagas och att arter försvinner. Vi vill vara en förebild och påverka det vi kan genom att använda hållbara råvaror och efterfråga bra alternativ till palmolja i ingredienser som vi köper in från andra tillverkare, säger Alexandra Thorn som är innovation- och kvalitetschef på SIA Glass.
LÄS ÄVEN: • Fler livsmedelsföretag tar bort palmolja ur sina produkter
Den palmolja som fortfarande används i företaget är RSPO-certifierad, men det har gång på gång avslöjats att den märkningen inte är en tillräcklig garanti för att inte regnskog ska ha avverkats:
• Greenpeace: Inget palmoljeföretag kan garantera att regnskog inte skövlats
• Även RSPO-certifierad palmolja bidrar till kraftig skövling av regnskog
• Nestlé, Hershey och Mars håller inte löften om hållbar palmolja
• Bara 8 av 47 palmoljeföretag i de största producentländerna är ”hållbara”
• Olaglig regnskogsskövling kopplas till RSPO-palmolja, McDonald’s och Pepsi
• RSPO anklagas för att inte kontrollera skövling av uråldrig regnskog
Dessutom innehåller RSPO-märkningen flera nivåer. Den lägsta, som också tillåter användandet av RSPO-loggan, innebär att certifierad palmolja blandas med ocertifierad. Greenpalm-loggan innebär inga krav på spårning eller att produkten innehåller hållbart producerad palmolja.
LÄS ÄVEN: • Ny studie: Naturorganisationer gör större nytta utanför RSPO
Källa: SIA Glass och RSPO Factsheet