Så blir barn intresserade av fågelskådning
Många fågelskådare tar en paus eller drar ner på sitt intresse under de så kallade “småbarnsåren”. Ett annan möjlighet är att få barnen intresserad av fågelskådning och mötas i ett gemensamt intresse. Ett tips är att göra det på barnens villkor.
De allra vildaste skådandet med drag på alla rariteter som dyker upp i landet är kanske svårt att kombinera med små barn, men det går fortfarande att vara en aktiv skådare med barn i skol- eller förskoleåldern.
LÄS ÄVEN: • Natursidans guide till fågelskådning
Hur det kan göras har Johan Karlsson koll på. Han är ordförande i Västmanlands Ornitologiska Förening, förskollärare och pappa till Benjamin, 12 år, som skådat tillsammans med sin far i halva sitt liv.
För Benjamin vaknade intresset på en guidad tur under Fågelskådningens dag vid Asköviken utanför Västerås och tog fart ytterligare med en egen liten fågelbok där han började kryssa fågelarter och “sen har det gått av sig själv”, som Johan Karlsson uttrycker det.
– Jag tror i grund och botten inte att det är så svårt att få barn intresserade. De är nyfikna och vetgiriga. Problemet är väl snarare att hålla liv i intresset. Där var jag i början av hans skådarkarriär väldigt noga med att lägga nivån så att han fick ut något av det. Vi gjorde intresset till ett gemensamt intresse och i början fick jag vända hem flera gånger för att han blev bajsnödig, eller för att det var för mycket mygg och så vidare. Att göra upplevelsen till något positivt var viktigt, berättar han.
En viktig sak att tänka på som Johan Karlsson nämner är att inte bara barnen “följer med” ut. Gör dem delaktiga.
– Ta era barns intresse och deras kunskaper på allvar. Det är lätt att barn blir sekundärskådare till sina skådande föräldrar, det blir i längden tråkigt och då är det viktigt att utmana dem att artbestämma själva. Att inte vara för snabb att ropa ut vad man själv hittar kan vara ett smart drag, utan att låta dem hitta fåglarna själva, förklarar Johan Karlsson.
Det är en inställning han även använder sig av i sitt arbete i en förskoleklass med skolgården intill en riktig skog. Han har för det mesta kikaren med ut på raster och skogsutflykter.
– Det väcker nyfikenhet och många barn smittas av mitt intresse. Jag matar fågel intill skolgården och bygger holkar med barnen som vi kan hålla koll på på våren. Jag vill inte gärna pracka på barnen mitt intresse, men finns till hands för de som verkligen blir intresserad och elever som jag haft tidigare som blivit intresserade vet alltid var jag finns och kommer till mig om de ser fåglar på skolgården, förklarar han.
Vad kan man då göra för att väcka fågelintresset och sedan hålla det vid liv?
Ett bra sätt är att låta barnen komma nära fåglarna. Det brukar ge större upplevelser än små prickar i en kikare på långt håll. En metod är att gå en ringmärkningsguidning vid en fågelstation, men det kan också göras i trädgården vid den egna fågelmatningen. Det är ett utmärkt sätt att komma nära fåglar och i lugn och ro lära ut arterna. Dessutom kommer fåglarna ständigt finnas i barnens närhet. Läs vår guide till hur du skapar bra fågelmatningar här.
En annan viktig tidig åtgärd är att skaffa en fågelbok. Det är med bläddrandet mellan arter i en fågelbok som de flesta fågelskådare börjat sin inlärning. Det är också pedagogiskt att se i en bok det man nyss sett i naturen. Många bra böcker om fåglar, både för barn och för hela familjen, kan lånas på biblioteket eller köpas i välsorterade bokaffärer.
En kikare som är enkel att titta i är också en bra start. Det är mycket mer spännande att fågelskåda med kikare. Det blir som en lek. Lyckas barnen få in fågeln i kikaren blir belöningen omedelbar – en tydligare bild av hur fågeln ser ut.
För att göra fågelskådningen rolig för barnen är det smart att ha samma inställning som Johan Karlsson – gör upplevelsen positiv och lägg nivån så att barnen hänger med och är intresserade.
Tips inför utflykter
• Tänk på att ha rätt kläder på er och ta gärna med matsäck eller fika.
• Om du vet ungefär vilka fåglar som ni kan tänkas se och höra i ett område – titta på fåglarna tillsammans och spela upp deras läten i förväg. Kom på lite konstiga, roliga eller smarta minnesregler för lätena. Uppmuntra gärna barnen att själva berätta hur lätena låter eller att härma lätena.
• Påminn barnen om att det kan vara svårt att se och höra fåglar och att det gäller att vara uppmärksam.
• Gör varje fågelart intressant genom att berätta om den. Barn suger åt sig fakta, men glöm inte att lyssna på dem också.
• Planera gärna er fågelskådningstur så att det är stor chans att ni ser fåglar. Till exempel vid någon fågelsjö där det finns chans att se stora fåglar som hägrar, gäss, svanar och kanske rovfåglar.
• Det skadar inte att ge sig ut när det finns fågelungar i sjön. De brukar höja intressenivån.
På plats i naturen
• Ett bra trick för att få barnen att använda sina öron är att be dem blunda och peka åt det håll där de hör fågelsång. Be dem också gärna beskriva fågelsången och om de kan – vilken art det är.
• Hittar ni inga fåglar – berätta om hur de lever, vilka fåglar som trivs i vilka miljöer eller något annat. Ställ gärna frågor till barnen också för att involvera dem.
• Testa kikare genom att låta barnen läsa på skyltar på håll.
• Tänk på att allt inte måste vara kopplat till fåglar hela tiden när ni är ute. Lek med pinnar, studera en nyckelpiga, spana på ett rådjur eller lek kurragömma.
• Att räkna kryss och ha flera olika listor kan ge skådandet en extra krydda. Exempelvis Sverigelista, landskapslista, en specifik lista för er favoritfågellokal och en årslista för alla arter ni sett det aktuella året.
Lek lekar
• Sätt upp mål innan ni är på plats så att barnen till exempel kan fylla en bingobricka med sina fågelfynd.
• Turas om att härma fåglar och försök gissa arten.
• Lek “vilken fågel tänker jag på?”. En av er tänker på en fågel. Den andra får bara ställa ja- och nej-frågor för att försöka lista ut vilken fågel det är. Hur många frågor krävdes? Tänk på att inte välja för svåra fåglar. Då blir det lätt långtråkigt.
När ni är igång
• Ta kontakt med din lokala fågelförening och följ med dem på utflykter. De kommer garanterat gilla att ha med yngre förmågor i leden.