Under 2014 fick Djurens Rätt en större medlemsökning än de fått på 26 år. Antalet medlemmar gick upp med hela 10 procent på bara ett år.
Totalt har organisationen nu över 36 000 medlemmar och ökningen märks både på landsbygden och i städerna. Djurens Rätt är dessutom en av Sveriges största naturorganisationer i sociala medier.
Djurens Rätt har kämpat för djurrätts- och djurskyddsfrågor sedan 1882 och bland annat arbetat med frågor som djurförsök, päls, djur i livsmedelsindustrin samt vegomat.
– Människans behandling av djuren är en av vår tids största moraliska frågor. Allt fler tar ställning mot missförhållanden som uppdagas, bland annat inom pälsdjursindustrin. Företag hör idag av sig till oss för att möta konsumenternas ökade krav på en djurvänlig handel. På vår pälsfria lista finns närmare 120 företag, berättar Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.
Bland framgångarna som organisationen haft genom åren kan nämnas att de förmått 60 kosmetika- och hygienföretag att inte djurtesta sina produkter, tidningen Elle att sluta med pälsannonser och flera stora butikskedjor att sluta med ägg från burhöns.
Läs mer:
• Tre röster om minknäringen.
• Facebook, naturintresse och miljökampanjer.
Källa: Djurens Rätt