Idag meddelade regeringen att man vill lägga ned Bromma flygplats så snart som möjligt. Istället ska Arlanda byggas ut, något WWF visat är onödigt.
Det ska tillsättas en utredning som ska vara klar i augusti, för att avgöra hur nedläggningen av Bromma flygplats ska ske och vad det får för effekter. Infrastrukturminister Tomas Eneroth meddelade på en pressträff idag att Arlanda istället ska byggas ut.
Detta är dock något som WWF i en rapport har visat inte stämmer.
– Det kan ha uppfattats i media som att en nedläggning av Bromma flygplats kräver en fjärde landningsbana på Arlanda. Hittills har knappast någon ifrågasatt sanningshalten i det argumentet. Vi kan med den här rapporten visa att det saknas belägg för att en utbyggnad av Arlanda behövs för att hantera Brommas flyg, sa Madeleine van der Veer, ansvarig samhällspolitik WWF, när de släppte sin rapport 2019.
Den luftfartsanalys som WWF beställt visar att all trafik från Bromma kan flyttas till Arlanda utan att det behöver byggas någon ny landningsbana.
– Flygplatsen trafikeras till och med mindre nu än vad den gjorde för 20 år sedan när den enbart hade två banor och är inte i närheten av att nå upp till miljötillståndets tak för hur många flyg som får förekomma, sa Madeleine van der Veer.
Även Naturskyddsföreningen välkomnar beslutet:
– Detta är miljöpolitik när den är som bäst. Nu försvinner en starkt subventionerad flygplats med en helt orimlig placering mitt i människors boendemiljö, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, i ett pressmeddelamde.
I höstas meddelade Swedavia, som äger Bromma flygplats, att det inte längre är lönsamt att driva flygplatsen. Regeringen föreslår att området istället kan komma att omvandlas till bostäder, men det kan behöva saneras först.