Bilder från över 40 händelserika år som naturfotograf sammanfattas i Jan-Peter Lahalls “Bilder. Drömmar” med text av Åsa Ottosson.
Det är intressant att bläddra igenom Jan-Peter Lahalls bok “Bilder. Drömmar” och enbart titta på bilderna. Det blir snabbt tydligt att en del verk känns väldigt typiskt Lahallskt. Snillrika mönster, färger och linjer som slår an något inom mig. Ibland direkt, ibland först efter att ha vilat ögonen på bilden en stund.
Men det blir också uppenbart att Lahall har en väldigt bred repertoar. Närgångna mönster i isformationer och vass blandas med landskap med fantastiskt ljus eller magiska fågelfoton.
Bilderna ger på egen hand en fin och fullt tillräcklig bild av Jan-Peter Lahall som fotograf. Men det blir ett annat djup i boken när Jan-Peter Lahalls liv även skildras i Åsa Ottossons text.
Hur vissa bilder kom till skildras, men framför allt är det en berättelse om människan bakom kameran och därmed också om hur det är och vad som krävs för att arbeta som naturfotograf.
Vi får följa en äventyrslysten pojkes första möten med naturen och den dragningskraft vildmarken och “det enkla livet” haft på honom. Hur naturintresset utvecklades, eller kanske snarare kompletterades, med ett fotointresse som han gick in för stenhårt. Vi får läsa historier om hur han pressar sig själv det där extra dygnet och den där extra omvägen, för att få en lite bättre bild. Det där drivet att inte ge upp och inte nöja sig med något som bara nästan känns helt rätt.
Här finns också en öppenhjärtlig skildring av det som så många äldre naturfotografer tvingats gå igenom – övergången till digitalt format och en nästan total nedmontering av möjligheterna att tjäna pengar på att fotografera natur. Plötsligt blev det svårt att få betalt för sina verk och dessutom innebar det snabba teknikskiftet andra problem.
– Att lära om blev den största pärsen i mitt liv. Jag gick från proffs till amatör på nolltid, säger han i boken.
Men det är naturligtvis bara delvis sant. Blicken och känslan hade han övat upp i årtionden och med sin envishet hade Jan-Peter Lahall snart lärt sig den digitala tekniken precis som han lärt sig bemästra mörkerrummet i början på sin karriär. Det är urvalet i “Bilder. Drömmar.” ett övertydligt bevis för.
Transparens: Natursidan fick ett exemplar av boken från förlaget.