Preem har ägnat sig åt en mycket omfattande, systematiskt vilseledande reklamkampanj som strider mot god marknadsföringssed och bryter mot marknadsföringslagen på en mängd punkter. Det menar Greenpeace som nu anmält oljebolaget till Reklamombudsmannen och Konsumentombudsmannen.
Det börjar närma sig Mark- och miljödomstolens beslut om Preem får tillstånd att expandera sitt oljeraffinaderi i Lysekil eller inte. Den 15 juni väntas domen. Därefter lämnas frågan över till regeringen.
Nu avslöjar en granskning från Greenpeace att Preem spenderat över åtta miljoner kronor på “en mycket omfattande, systematiskt vilseledande reklamkampanj i bland annat Dagens Nyheter, Ny Teknik, Lysekilsposten, Expressen, Youtube, och Facebook”. För några veckor sedan fälldes Preem av Reklamombudsmannen för en av dessa kampanjer i Lysekilsposten och 2019 utsågs Preem till Årets största miljöförvillare, som “med hjälp av vilseledande miljöbudskap skapat sig en överdrivet grön image”.
Jämförs med cigaretters hälsofördelar
Nu anmäler Greenpeace oljebolaget till Reklamombudsmannen och Konsumentverket och kräver ett stopp för “Preems greenwashing” eftersom de anser att kampanjen “strider mot god marknadsföringssed och bryter mot marknadsföringslagen på en mängd punkter”.
I sin anmälan skriver Greenpeace bland annat “Med tanke på den negativa påverkan på miljön som all förbränning av bränslen har genom CO2-utsläpp, ifrågasätter Greenpeace vidare att man överhuvudtaget ska kunna använda positiva miljöargument kring bränslen med miljöpåverkan, lika lite som man idag i marknadsföring kan tala om cigaretters hälsofördelar i positiva ordalag till skillnad från vad som var fallet under 60-talet. “
“Ett av de värsta exemplen”
Gustav Martner, som är kreativ chef för Greenpeace i Norden, har en bakgrund i reklambranschen och han anser att Preems reklamkampanj är ett av de värsta exemplen på greenwashing han sett i Sverige.
– När vi började granska i detalj hur mycket Preem medvetet grönmålat, försökt förstärka konflikter mellan olika grupper i samhället och till och med anspelat på människors rädslor för krig blev jag chockad. Att ett företag har mage att göra så här och att ansvariga myndigheter inte stoppat dem är inte värdigt vår demokrati.
Åtta miljoner kronor, inklusive Gunde Svan
Enligt Greenpeaces beräkningar har kampanjen kostat över åtta miljoner kronor och då ingår att använda Gunde Svan som känd profil bakom kampanjen. Bland annat har de haft så kallade “native-annonser” på Dagens Nyheter som görs i tidningens redaktionella design för att Preems reklam ska framstå som journalistiskt innehåll. Totalt har 15 sådana annonser från Preem publicerats på Dagens Nyheters och Expressens webbplatser. Där har de bland annat hävdat att elbilar inte är miljövänliga, att vi kan “flyga utan ångest med nytt bränsle”. Dessutom har kampanjer marknadsförts i sociala medier.
– Mitt i en skenande klimatkris har Preem använt fula knep och lagt miljontals kronor på att försöka få sin fossilverksamhet att framstå som en miljö- och klimatgärning. Sanningen är att Preem vill öka koldioxidutsläppen med en miljon ton, göra Preemraff i Lysekil till Sveriges enskilt största utsläppskälla och hindra Sverige från att leva upp till våra klimatmål. Det är oetiskt, otillåtet och oförsvarbart, säger Isadora Wronski, Sverigechef på Greenpeace.
Greenpeace har nu skapat en kampanjsida kallad Preemwashing.se med mer information, källor och möjlighet att skriva under en namninsamling.
Läs även:
• Regeringen tar över Preemraff-fallet – ”en delseger”
• Preem utsedd till Årets största miljöförvillare
Källa: Greenpeace