Det här är något så ovanligt som två naturfotoböcker som inte har något tydligt, inramat upplägg. Istället får läsaren följa med fotografen och biologen Jonas Falck på hans naturfotoresor och vad han upplever på båda sidor om objektivet.
Om det finns en röd tråd i de självutgivna böckerna “Naturens vingslag” så är det att de flesta bilderna är tagna på naturfotoresor, till exempelvis Varanger, Ungern, Dolomiterna och Öland. På så sätt blir det en skildring både av den branschen (innan pandemin) och av naturen i södra Europa, Sverige och Nordnorge.
Jonas Falck har till exempel varit i två omgångar hos Bence Mátés berömda naturfotoanläggning i Ungern där många av bilderna i “Naturens vingslag södra Europa” är tagna. Han är inte den enda som kommit hem med fantastiska bilder därifrån, men han är öppnare än de flesta med hur fotograferingen går till på plats. Hur gömslena är utformade, hur fåglarna lockas med sittpinnar, mat, badplatser och hur det finns lampor som slås på för att skapa ett spännande motljus.
Oftast innehåller naturfotoböcker knapphändiga uppgifter om hur bilderna tas och för det mesta är det fullt tillräckligt att bara njuta av vackert skildrar natur, men i just det här fallet blir en av behållningarna med “Naturens vingslag” att få följa med bakom kulisserna. Det är inte frågan om någon nedmontering av magin bakom bilderna. Jag skulle snarare säga att det fungerar som reklam för naturfotoresor. Det är nog många som blir sugna på att uppleva något liknande det som Jonas Falck skildrat och med tanke på att ett helt kapitel i boken om södra Europa handlar om kamerainställningar och bildkomposition så är det troligen andra naturfotografer som är huvudmålgruppen för böckerna.
En utmaning för arrangörer av naturfotoresor är dock att det efter ett tag uppstår en viss mättnad med ett resmål och ett visst fotogömsle, åtminstone bland naturfotografer själva. När det redan publicerats mängder av fantastiska bilder från exempelvis Bence Mátés fotogömslen i sociala medier så är det inte lätt att stå ut från mängden. Samtidigt är det svårt att inte lockas till dessa välutrustade platser som erbjuder bra förutsättningar att ta fantastiska bilder av bland annat härfåglar, blåkråkor, biätare, aftonfalkar och hägrar.
De båda böckerna ger en bra överblick av vilket utbud det numera finns av naturfotoresor och fotogömslen i södra och norra Europa, men också på hur mycket som finns i närnaturen. Texterna är relevanta och har fokus på fakta, men blandar ibland in personliga betraktelser, något jag gärna hade sett mer av. När “Naturens vingslag” är som bäst blandas vackra naturfoton med intressanta textskildringar av motiven. När böckerna är som sämst påminner de mer om ett familjealbum med bilder på vinglas, städer, ätande människor och andra fotografer. Ett hårdare urval bland bilderna och en lite tydligare röd tråd hade höjt böckerna en nivå.
Transparens: Natursidan fick exemplar av böckerna av författaren.