Nattfjärilar störs mer av belysning än man trott

En ny studie har lyckats spåra nattfjärilars flygbeteende i närheten av och en bra bit bort från belysning. Resultaten visar att vår allt mer upplysta planet har stor påverkan på dessa viktiga pollinatörer.

Världen tycks ha en omåttlig aptit på belysning utomhus. En studie från 2023 visade att vi fördubblar ljusföroreningarna vart åttonde år. Det får stora konsekvenser. Tidigare studier har bland annat visat att det är en stor faktor bakom massdöden av insekter, att pollineringen försämras, bland annat för att insekter fastnar som i en evig rondell, samt att även fåglar och fiskar påverkas negativt.

Hindrar viktig ekosystemtjänst

Nu har forskare vid University of Würzburg lyckats följa nattfjärilarna större bandflyn och ädelspinnare för att se hur de påverkas av belysning. Det är känt sedan tidigare att lampor får insekter att fastna i en evig rondell och där antingen blir lätta byten för fladdermöss eller fåglar. Eller så faller de till slut utmattade till marken och dör.

– Vi fann en signifikant förändring i flygbeteendet bortom det upplysta området av en gatlykta. Våra resultat ger experimentella bevis för att fragmenteringen av landskap genom gatlyktor påverkar nattfjärilars rörelsemönster mer än vad som tidigare antagits, vilket potentiellt kan påverka deras reproduktionsframgång och hindra en viktig ekosystemtjänst, skriver forskarna i sin studie.

Har följt nattfjärilar med radar

Nattfjärilarna flög mycket krångligare i närheten av lampor, men det var bara 4 procent av de testade individerna som flög direkt mot en gatlampa. Det kanske kan låta som ett positivt resultat, men det anser inte Jacqueline Degen, chef för en junior forskargrupp vid JMU Biocentre, som lett studien:

– Detta tyder på att effekterna av ljusföroreningar inte är begränsade till att de dras direkt till ljuskällor, utan är mycket mer långtgående och komplexa än vad som tidigare antagits.

I studien användes en radarspårning som kunde spåra insekterna på flera hundra meters avstånd med hjälp av en liten transponder, som med sina 10,5 milligram inte påverkar fjärilarnas flygförmåga.

Källor: Proceedings of the National Academy of Sciences och University of Würzburg