I september köpte Rupert Murdochs bolag 21st Century Fox 73 procent av mediebolaget National Geographic. Murdoch, som gjort sig känd för att förneka klimatforskning, menade att affären inte skulle påverka National Geographic. Bland det första som hände när affären blev klar var massuppsägningar av personal.
Rupert Murdoch har stått för en lång rad uttalanden där han bland annat misstror klimatforskning, anklagar ”extreme greenies” för att hindra ekonomisk tillväxt och att Stora barriärrevet skulle vara i lika gott skick som för 50 år sedan. Dessutom har Union of Concerned Scientists publicerat en studie som menar att 72 percent av hans tv-kanal Fox:s rapporter om klimatförändringarna varit missvisande.
Cheferna på Fox och National Geographic bedyrade att affären inte skulle påverka National Geographics rapportering och de skulle varken byta ut chefredaktören eller den verkställande direktören. Däremot fick nästan 200 andra medarbetare sparken direkt när det nya avtalet var klart. Det motsvarar ungefär 9 procent av alla anställda.
Det ska påpekas att National Geographic haft ett samarbete med Murdochs bolag i nästan 20 år på tv-marknaden. Nu kommer det dock ställas högre krav på att tidningen går med vinst. Något som Jennifer Ouellette, vetenskapsjournalist på Gizmodo, kommenterade så här:
– Det finns plats för vinst, men det finns också en plats för filantropi. Nu, mer än någonsin, behövs åtminstone några medier som inte är starkt beroende av kommersiella intressen med sina egna politiska agendor – speciellt när det gäller vetenskap.
Källor: NPPA och The Guardian