Meta stängde ner Naturskyddsföreningens konto
Först försvårades deras möjlighet att nå ut på Facebook, sedan stängdes deras konto på Instagram. Naturskyddsföreningen Uppsala har varken fått någon förklaring eller möjlighet att påverka besluten.
![Robert Harlin sköter Naturskyddsföreningen Uppsalas konton i sociala medier.](https://media.arto.se/app/uploads/sites/6/2025/02/11060859/robert-snf-uppsala.jpg?auto=format&crop=faces&facepad=10&fit=crop&q=50&w=1060&h=706)
Robert Harlin sköter Naturskyddsföreningen Uppsalas konton i sociala medier.
– När jag öppnade Instagram-appen och gick in på vårt konto mötets jag av meddelandet att det tillfälligt stängts ned för att det bröt mot Instagrams regler.
Det berättar Robert Harlin som startade och skötte kretsens konto @naturskyddsforeningen_uppsala på Instagram. Men Meta specificerade inte vilken regel de bröt mot och vad de hade gjort för fel. Det enda som framgick var att de “behövde styrka identiteten”.
– Det stod att man kunde överklaga beslutet vilket jag klickade på. Så ombads jag fylla i mejl och telefonnummer och bekräfta dessa med koder som skickades vilket jag gjorde. Någon verklig överklagan kunde jag inte göra, det gick inte att skriva något eller kommunicera med dom. Strax därefter kom ett mejl där det stod att överklagan avslogs och att kontot stängts permanent.
Ett och ett halvt års arbete med kontot och möjligheten att nå ut till 500 följare var plötsligt borta. Idag möts deras följare av en svengelsk text från Meta: “Profile är inte tillgänglig. Länken kan vara trasig eller så kan profilen ha tagits bort.”
Viktiga kanaler för en miljöorganisation
Avstängningen verkar inte handla om vad som publicerats på kontot. De senaste inläggen tipsade om en medlemskonferens om skog och en föreläsning. Samma aktiviteter hade även publicerats på lokalkretsens Facebook-sida, som också sköts av Robert Harlin.
– Vi använde Instagrams inbyggda funktion för att även dela innehållet på Facebook för ett av inläggen, förklarar han.
För att få hjälp med situationen har Uppsalakretsen kontaktat Naturskyddsföreningens rikskansli, som i sin tur kanske kan kontakta Meta. Men det är välkänt att de är väldigt svåra att komma i kontakt med och Meta har dessutom lagt ned sin nordiska kommunikationsavdelning.
Hur tänker ni nu efter att detta hänt? Hur ska ni agera?
– Facebook och Instagram är väldigt viktiga för oss för att nå ut till allmänheten och våra medlemmar, berättar Robert Harlin. Hälften av svenska folket är inne på Facebook varje dag enligt en studie vi tagit del av och flera miljoner har Instagram-konton. Utan våra konton där kan vi inte verka som miljöorganisation.
Även Facebook-kontot drabbat av försämringar
Incidenten med Instagram är inte det första problemet som Uppsala-kretsen stött på. För ett tag sedan stoppade Meta deras möjlighet att betala för annonsering. Även då utan att ge någon motivering till beslutet. Att betala för att öka räckvidden för inlägg och evenemang är ett av få sätt att synas bättre i flödet av inlägg som Metas algoritmer väljer åt användarna. Utan den möjligheten minskar chansen att nå ut med budskap och det blir svårare att locka folk till arrangemang. Att stå utanför sociala medier är inte enkelt i dagsläget.
Den som vill följa Uppsala Naturskyddsförenings arbete kan besöka deras webbplats och bli medlem eller gilla lokalkretsens Facebook-sida.
Natursidan har hört av sig till Meta för en kommentar, men har ännu inte fått svar.