Luft­föroreningar drabbar pollinatörer hårt

Men bladlöss och andra "skadeinsekter" påverkas inte alls lika mycket av luftföroreningar.

Tidigare studier har visat att luftföroreningar, framför allt från förbränning av fossila bränslen, drabbar mänsklighetens folkhälsa med 4,2 miljoner människors förtidiga död årligen. Men även pollinatörer har visat sig påverkas kraftigt negativt och de kan vara ännu en faktor bakom insekters massdöd.

Det är inte bara allvarligt för den biologiska mångfalden utan även för ekonomin. Pollineringstjänster beräknades redan för tio år sedan ha ett värde av 235-577 miljarder dollar av det totala globala värdet av livsmedelsproduktionen inom jordbruket. Mer än 70 procent av alla grödor gynnas av pollinering från ryggradslösa djur. Men även naturlig skadedjursbekämpning, utförd av rovinsekter som getingar är viktig. 2006 värderades denna ekosystemtjänst till cirka 6 miljarder dollar, enbart i USA.

Bladlusstekel som parasiterar på bladlöss.

Bladlusstekel som parasiterar på bladlöss. Många insekter håller nere antalet växtätande insekter som kan orsaka ekonomisk skada för jordbruket.

Fossila bränslen slår hårt mot pollinatörer

I en ny studie från University of Reading analyserades data från 120 vetenskapliga artiklar för att förstå hur 40 insektsarter i 19 länder reagerar på luftföroreningar som ozon, kväveoxider, svaveldioxid och partiklar. De upptäckte att pollinatörer, exempelvis bin, minskade sitt födosökande med 39 procent vid förhöjda nivåer av luftföroreningar. Det blev med andra ord betydligt sämre pollinering i närområdet. Även fjärilar drabbades lika hårt. Det märktes även en skillnad vid låga nivåer av föroreningar.

Växtätande bladlöss och andra insekter som kan ställa till med skada på skördar drabbades dock inte alls lika hårt.

Bladlöss i fläder.

Bladlöss kan orsaka stora skador på växtlighet.

“Behövs strängare regler för luftkvalitet”

James Ryalls, från University of Reading, ledde studien. Han berättar att luftföroreningar är ett underskattat hot mot de insekter som “gör våra liv enklare” och att situationen riskerar att förvärras om vi inte gör något åt situationen. Det gäller exempelvis bin som pollinerar våra blommor och getingarna som står för naturlig skadedjursbekämpning.

– Vi står inför ett ‘förlust-förlust’-scenario där luftföroreningar skadar nyttiga insekter utan att påverka skadedjur, vilket potentiellt kan leda till större skador på grödor, minskade skördar och mindre mat på butikshyllorna. Insektspopulationerna minskar redan globalt, och även måttliga nivåer av luftföroreningar skadar nyttiga insekter, vilket innebär att vi behöver strängare regler för luftkvalitet för att skydda naturens hårdaste arbetare.

Försvårar kommunikation

Anledningen till att så kallade nyttoinsekter drabbas hårdare är att deras luktbaserade kommunikation påverkas mer av luftföroreningar. De får svårare att hitta blommor, partner och byten. Luftföroreningar gör det svårare för dem att hitta det de behöver i landskapet. Skadedjur är inte alls lika beroende av doftsignaler och klarar sig därmed bättre även om det är stora mängder luftföroreningar.

Forskarna anser att deras studie visar tydligt vikten av att minska luftföroreningarna och “vårt beroende av fossila bränslen”. Inte minst eftersom minskade luftföroreningar även visat sig ge större skördar.

Källor: University of Reading och Nature Communications