Läkemedels­industrin vill inte betala för natur­resurser

Läkemedelsföretag hotar med att säga upp personal om de ska tvingas betala för DNA-sekvensering av arter som hämtas från naturen.

Konflikten gäller så kallade DSI – Digital Sequencing Information. Det vill säga DNA-sekvensering av arter. Denna data som samlas in kan vara värdefull för läkemedelsföretag när de utvecklar nya produkter. Hittills har inte företagen behövt betala för DSI, men nu vill flera länder och ursprungsbefolkningar att läkemedelsbolagen ska tvingas betala för den genetiska informationen.

Under COP16, toppmötet om biologisk mångfald i Colombia, har det lagts fram ett förslag på att en fond inrättas som kan betala för skydd av naturen där dessa “genetiska resurser” finns. I förslaget ingår att läkemedelsföretagen ska betala till fonden motsvarande en (1) procent av vinster som de gör på dessa DSI.

Men det vill inte läkemedelsbolagen, däribland svensk-brittiska AstraZeneka, enligt flera källor som The Guardian pratat med. Bolaget ska ha hotat med att “jobb kommer försvinna” om systemet införs, men en talesperson för företaget förnekar att sådana hot ska gjorts. AstraZeneka gjorde i fjol en vinst på ungefär 60 miljarder kronor.

Läkemedelsbranschen menar att en avgift kommer skapa ojämlik konkurrens mot företag i länder som inte skriver under avtalet.

Källa: The Guardian