Gå till innehållet

Kungsörnar lockas till trafik – en ”ekologisk fälla”

Att kungsörnar drabbas hårt av kollisioner med mänskliga konstruktioner är välkänt. Nu har forskare vid SLU följt 74 kungsörnar med GPS för att avslöja hur de rör sig i landskapet.

Mellan 2010 och 2023 dog 650 kungsörnar och havsörnar i trafiken i Sverige enligt statistik från Nationella viltolycksrådet. Mörkertalet tros dessutom vara stort. Fenomenet är även känt från USA. Kungsörnar lockas till vägar och järnvägar eftersom där ofta finns trafikdödade djur. Det är enkel mat åt dem, men samtidigt är närheten till fordon ett stort hot – en så kallad ekologisk fälla.

– Örnarna har helt enkelt lärt sig att välja de här habitaten på grund av de tusentals trafikdöda djur som ligger kvar. De här platserna blir attraktiva för örnarna eftersom de inte behöver lägga energi på att jaga, men samtidigt blir det en fälla när de riskerar att bli påkörda, säger Navinder Singh, universitetslektor vid institutionen för vilt, fisk och miljö på SLU i Umeå.

Följt 74 kungsörnar

Navinder och hans team har försett 74 kungsörnar med GPS-sändare och har på så sätt kunnat följa hur de rör sig i landskapet mellan 2010 och 2020. De har då kunnat se att örnarna aktivt rör sig mot vägar och järnvägar. Väl på plats hittar de förvisso ofta mat, men de löper också en stor risk att dödas.

Kungsörnar är vana vid att fly mot en öppen yta om de blir skrämda. Det fungerar bra i naturen, men vid vägar innebär det att de ofta blir påkörda av tåg, bilar och lastbilar. I studien framkom att kungsörnar som lever i närheten av vägar och järnvägar löper 5,5 gånger högre risk att dö jämfört med kungsörnar som lever i andra områden.

Unga och blyförgiftade örnar överrepresenterade

Två kategorier var överrepresenterade i olycksstatistiken. Dels unga örnar, vilket kan få stora konsekvenser för populationen i framtiden, dels örnar med bly i kroppen. De får i sig bly när de äter slaktrester eftersom det fortfarande är tillåtet att jaga med blyammunition i Sverige. Örnar som är påverkade av det giftiga ämnet får försämrad rörelseförmåga och flygkapacitet.

Forskarnas slutsatser för att förbättra situationen är samma som forskarna i USA kom fram till; att så snabbt som möjligt ta bort kadavren från vägarna vid viltolyckor. På så sätt lockas inte örnarna till lika farliga platser. Även olika metoder för att skrämma bort örnarna från vägarna bör testas.

Källor: SLU och Science of The Total Environment

Läs mer

Mer att läsa