Kryssningsindustrin växer – kritiseras för gröntvätt av miljöfarligt bränsle
Kryssningsindustrin växer. Allt fler reser med enorma skepp i Europa, Alaska och Karibien. Samtidigt får industrin kritik från miljöorganisationer och forskare för att de försöker slippa undan sitt ansvar när det gäller att minska utsläppen.
Kryssningsindustrin måste, liksom övrig skeppsindustri, senast nästa år gå över från bränsle som innehåller stora delar svavel till miljövänligare alternativ. Det vanligaste sättet att göra detta är att installera ett system för att rena utsläppen från fartygen med så kallade skrubbrar, som monteras i fartgets skorsten och tvättar avgaserna från svavel. Men det är tillåtet att hälla ut det förorenade tvättvattnet i haven, vilket riskerar att påverka havsmiljön och flytta problemen från luften till vattnen.
LÄS ÄVEN: • Arktis hotas av kraftigt ökad trafik
– Ingen vet exakt vad det här tvättvattnet innehåller eller vilken påverkan det kan ha på den marina miljön. Att tillåta en miljöteknik utan att först ta reda på vilka eventuella negativa konsekvenser det kan få på miljön är mycket märkligt, sa Ida-Maja Hassellöv, forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg, till Ny teknik.
LÄS ÄVEN: • ”Enorma luftföroreningar” från kryssningsfartyg i norska fjordar
Hon får även medhåll från en grupp europeiska miljöorganisationer som kräver ett stopp för skrubbrar i bland annat Medelhavet.
– Att gå över till bränsle med lägre svavelhalt minskar tydligt utsläppen i luften, men användandet av skrubbrar kan ifrågasättas eftersom de producerar restprodukter och förlänger användandet av giftig tjockolja. Dessutom hindrar skrubbrar och bränsle med höga svavelhalter upptaget av avancerad utsläppsbehandling som partikelfilter, skriver föreningarna som bland annat inkluderar Naturschutzbund Deutschland, France Nature Environnement och BirdLife Malta.
Analytiker har kommit fram till att ungefär 90 procent av kryssningsfartygen väljer att installera skrubbrar för att möta miljökraven. Förutom forskare och miljöorganisationer är även vissa länder och hamnar skeptiska till tekniken. I Belgien är det förbjudet att släppa ut skrubbervatten i hamnar och det gäller även i vissa tyska hamnar.
LÄS ÄVEN: • Ett kryssningsfartyg orsakar lika mycket utsläpp som miljontals bilar
Jordens vänner i USA anser att kryssningsindustrin måste göra mer för att skydda de miljöer som de tar med sina besökare till och inte släppa ut “surt slam” i haven.
– Om de fortsätter insistera på skrubbrar borde de åtminstone skapa faciliteter som tar hand om slammet på land och samtidigt sluta med att använda tjockolja i sina fartyg, säger föreningen.
Källor: The Guardian, World Maitime News och Ny Teknik