Kollisioner med byggnader kraftigt underskattat hot för fåglar

En ny studie visar att betydligt fler fåglar dör i kollisioner med byggnader än man tidigare trott. Enbart i USA dör en miljard fåglar varje år efter att ha flugit in i fönster och andra mänskliga .

Byggnadskollisioner är ett stort hot mot vilda fåglar, men antalet fåglar som dör kan ha underskattats kraftigt. Skadade och omtöcknade fåglar är sällan med i statistiken. Dels för att dessa ofta tas av rovdjur, men också för att de som flyger iväg på egen hand eller tas om hand av viltrehabiliterare har antagits överleva på lång sikt. I en ny studie från Fordham University, NYC Bird Alliance och Max Planck Institute for Geoanthropology visar forskare att 60 procent av dessa skadade fåglar som togs till en viltrehabiliterare dog av sina skador eller genom avlivning. Denna statistik gäller dessutom topputrustade anstalter.

– Detta tyder på att fåglar som verkar bedövade eller flyger iväg efter en kollision löper mycket större risk att dö än vad man tidigare trott, säger huvudförfattaren Ar Kornreich från Fordham University.

Över en miljard fåglar dör årligen enbart i USA

I studien undersöktes 3 100 kollisioner med 152 olika fågelarter under flera säsonger för att identifiera hur det går för fåglarna som skadades, men överlevde själva kollisionen.

– Dessa resultat, tillsammans med vår uppskattning av fördröjd dödlighet, tyder på att de totala uppskattningarna av kollisionsdödlighet baserat på insamling av döda fåglar långt överstiger en miljard fåglar i USA varje år, skriver forskarna i sin slutsats.

Tidigare studier har uppskattat antalet fåglar som dör i byggnadskollisioner till 365 miljoner och 988 miljoner fåglar årligen. Ett resultat som enligt den nya forskningen troligen har underskattats kraftigt.

– Fågelpopulationer över hela världen minskar kraftigt, till stor del på grund av kollisioner med byggnader. Tyvärr visar vårt arbete att nedgångar på populationsnivå inte är något vi kan åtgärda med rehabilitering. Om vi inte tar itu med artificiellt ljus och glas kommer vi att fortsätta att förlora över en miljard fåglar i USA varje år – en siffra som våra ekosystem inte klarar av, tillägger medförfattaren Dustin Partridge, PhD, från NYC Bird Alliance.

Släck onödigt ljus och skydda fönster

För att minska risken för kollisioner behövs en mer “fågelvänlig design” vid nybyggnation och uppgraderingar av befintliga byggnader. Bland annat genom att minska det artificiella ljuset nattetid för att slippa locka nattflyttande fåglar mot byggnaderna.

– Fåglar kan i allmänhet inte se eller känna igen glas. När de ser vegetation eller himlen reflekteras i fönster uppfattar de det som habitat och vet inte att det finns en barriär i vägen som de inte kan flyga igenom. Den goda nyheten är att människor kan hjälpa till. För befintliga byggnader och hem är den enklaste lösningen att lägga till billiga, kommersiellt tillgängliga fågelsäkra fönsterbehandlingar som de som testats av American Bird Conservancy, säger Kaitlyn Parkins från American Bird Conservancy.

Läs mer om fågelkollisioner

Så minskar du risken:

• Sätt dekaler på fönstret eller rita på dem med glasfärg. Men undvik svart. De syns sämre för fåglarna än om det är vitt, rött eller orange. Det är också en myt att rovfågelsdekaler skrämmer bort fåglar.
  • Sätt dekalerna tätt, gärna med maximalt 5 cm avstånd på höjden och 10 cm horisontellt. Det är ett avstånd som de flesta fåglar inte vill flyga mellan. Sätt dekalerna på utsidan av fönstret.
  • Det går även att ha färgade fönster, frostade rutor, randigt eller på annat sätt dekorerat glas på byggnader för att minska risken för kollisioner. Fler liknande lösningar finns att se via den här länken.
  • Rita ljusa, vertikala linjer på fönstret enligt den här videon från naturfilmaren Alex Sally.
  • Täck fönstret med gardiner eller persienner så att fåglarna uppfattar fönstren.
  • Släck lampor som du inte behöver.

Om en fågel krockar med ditt fönster – gör så här

Fåglar kan ibland klara en krock med fönster. De blir lite yra och behöver sitta still ett tag innan de återhämtat sig. Antingen kan du då lämna dem i fred så kommer de oftast flyga iväg efter en stund. Om du är orolig för att fågeln ska tas av en katt eller rovfågel så kan du placera den i en kartong inomhus en stund. Mörkret och tystnaden i kartongen gör att fågeln inte stressas och därmed återhämtar sig bättre. Släpp ut fågeln utomhus efter en timme. Om fågeln fortfarande verkar groggy – ge den lite mer tid och försök igen.

Om fågeln uppvisar skador, lägger sig ned eller fortfarande efter någon timme fortfarande inte flyger iväg är den troligen skadad. Du kan då kontakta någon av Katastrofhjälp Vilt Fågels lokala aktörer eller någon annan organisation som tar hand om skadade fåglar för att få konsultation, men ibland kan det vara bäst att låta naturen ha sin gång och låta en fågel helt enkelt bli mat åt något rovdjur.

Läs mer om fågelkollisioner