Junselevargen bra pr
Nu när det beslutats att den så kallade Junsele-vargen får stanna i Junsele-trakten är det kanske också slut på den hårda massmediala bevakningen av honan som kallats bland annat Tossåsenvargen, Rödluvan, Susie, Junselevargen och Ryssvargen. Det har skrivits om hur hanteringen av henne kostat fyra miljoner kronor och hennes färdväg genom Sverige har detaljstuderats, men framför allt har det skrivits om hur hon fyra gånger flyttats från sina hemtrakter för att sedan själv återvända.
En sökning på vargens mest kända namn, Junselevargen, på Google ger 195 000 träffar och enbart på Sveriges Radio finns 4160 artiklar om Junsele.
I ett inslag i Mittnytt säger Junseles kommunikationsstrateg Majed Safae att uppmärksamheten som bygden fått tack vare vargen “enbart är positiv”.
– Det har varit väldigt stor uppståndelse kring Junselevargen och Junsele. Jag tror att det har lett till att många människor som kanske inte kände till vårt område har fått upp ögonen och kanske tittat lite närmre i kartböcker och annat. Sedan är det givetvis väldigt positivt att hon hela tiden vill hem. Det är ett bra tecken, säger Majed Safaee som är kommunikationsstrateg på Sollefteå kommun.
Kommunen vill använda all denna uppmärksamhet för att fortsätta Junsele på kartan, men har ännu inte kommt fram till vad.
– Det här med att hon flyttas ner till stockholmstrakten hela tiden men ändå kommer hem, det är klart att vi ska utnyttja det på något sätt men det är fortfarande inte klart vad det skulle kunna vara, säger Majed Safaee.
Källa: Mittnytt