Hybrid med parkslide kan spridas med frö

Den invasiva främmande arten parkslide har hittills inte kunnat frösprida sig i Sverige, men nu har det upptäckts att den kan hybridisera med andra växtarter och på så sätt bilda frön som kan ta sig.

Det handlar om växten hybridslide, som är en hybrid (korsning) mellan de båda arterna parkslide och jätteslide. Den bekräftades som egen art så sent som 1983 och nu har det visat sig att denna hybrid i sin tur kan korsa sig med den vanliga, snabbväxande trädgårdsväxten bokharabinda och få frön som kan sprida sig. Det är första gången detta konstateras i Sverige.

Hittad i Uddevalla

Upptäckten gjordes av Mattias West, som gått Fritidsodlingens riksorganisations (FOR) utbildning för att bli certifierad parkslidebekämpare och 20 års erfarenhet som trädgårdsmästare. Han upptäckte misstänkte fröställningar från hybridslide i närheten av en bokharabinda i Uddevalla.

– På utbildningen fick vi lära oss att bokharabinda och jätteslidearterna (parkslide, jätteslide och hybridslide) är nära besläktade, så risken för korsning var inte utesluten. När jag såg fröställningarna blev jag genast misstänksam, och misstanken växte när jag insåg att bokharabinda fanns i närheten, säger Mattias West.

Testodling lyckades

Han samlade in frön och sådde 200 av dem. 75 utvecklades till plantor och 10 av dessa skolades om för vidare studier. Några plantor skickades även vidare till Naturhistoriska riksmuseet för genetisk analys, för att säkerställa att de nya plantorna faktiskt var resultatet av en korsning mellan hybridslide och bokharabinda. Resultaten visade att så var fallet, och därmed bekräftades den första kända korsningen mellan dessa arter i Sverige.

Trots upptäckten vill Bibbi Bonorden, ansvarig för utbildning och sakkunnig om invasiva växter hos FOR, undvika onödig panik:

– Detta är en isolerad händelse och den första i sitt slag i Sverige. Men vi ser det som viktigt att myndigheterna agerar och skyndar på bekämpningsinsatserna mot både hybridslide och andra jätteslidearter, då dessa växter kan utgöra ett stort problem om de får sprida sig.

Många felaktiga bekämpningsmetoder

En möjlig förklaring till hybriden är den ovanligt tidiga blomningen av jätteslidearterna förra året, vilket kan ha påverkats av klimatförändringar. Om hybridslide börjar sprida sig genom frön i stor skala kan detta leda till stora problem i framtiden. Det förändrade klimatet, som kan förändra växters blomningstider och andra beteenden, ökar risken för fler korsningar mellan invasiva arter.

Bibbi Bonorden poängterar också att det förekommer många felaktiga råd för hur man bekämpar parkslide både på sociala medier och i den allmänna trädgårdsbranschen. Det hjälper till exempel inte i längden att ständigt klippa eller dra upp de skott som kommer upp.

– Växten går bara ner i vila, och rotsystemet förblir intakt. Om markförhållandena förändras kan växten åter ta fart och sprida sig igen, vilket gör den ännu svårare att bekämpa, varnar hon.

I dagsläget är hybridslide känd från några hundratal platser från Trelleborg till Luleå. Bokharabinda finns dock framför allt i Götaland och i Stockholmstrakten.

Fakta: Invasiva arter

• 37 000 främmande arter har etablerat sig över hela världen.
• 200 nya främmande arter registreras varje år.
• 3 500 av dessa främmande arter bedöms som invasiva. 1 061 växter (6 % av alla främmande växtarter), 1 852 ryggradslösa djur (22 %), 461 ryggradsdjur (14 %) och 141 mikrober (11 %).
• 36 % förväntas främmande arter öka med från 2005 till 2050 om utvecklingen fortsätter som nu.
• 60 % av alla registrerade globala utdöenden har invasiva främmande arter bidragit till. I 16 % av fallen har de varit den enda orsaken. På öar har de stått för 90 %.
• 423 miljarder USD kostade invasiva arter år 2019 och kostnaden har ökat med 400 % varje decennium sedan 1970.
• Över 60 % av kontrollprogrammen för invasiva främmande växter och ryggradslösa djur har varit framgångsrika.

Källa: IPBES