Hajar avgörande för havens ekosystem

"Precis som landlevande rovdjur kan hajar vara avgörande för ekosystemens funktion" – så lyder slutsatsen i en ny studie.

Forskarna har i den nya studien undersökt hur hajar påverkar ekosystem, men också hur hajarna påverkas av mänsklig aktivitet och vad som kan göras för att förbättra situationen. De konstaterar först och främst att hajar drabbats hårt av överfiske och flera andra hot orsakade av människor. Sedan 1970 har den globala populationen av hajar och rockor minskat med mer än 70 procent. Denna påverkan har förändrat deras roller och effekter på ekosystemen.

Stora hajar har en stor påverkan på balansen mellan arter och är avgörande för hela ekosystem längs kuster. Bland annat genom att underlätta koldioxidbindning. Precis som landlevande rovdjur kan hajar vara avgörande för ekosystemens funktion under klimatförändringarna, skriver forskarna i Science.

Påverkar med blotta närvaron

Längs Australiens västra kust påverkar till exempel tigerhajar hela ekosystemet enbart med sin närvaro. Sjögräsängarna blir inte för hårt betade av havssköldpaddor och sjökor när det finns tigerhajar i närheten. Det innebär att sjögräsängarna finns kvar och lagrar därmed både stora mängder koldioxid och bidrar med livsmiljöer åt många andra organismer. På vissa håll där tigerhajarna försvunnit har sjögräsängarna kollapsat på grund av alltför hårt bete. Liknande exempel finns på andra håll i världen med andra hajar.

Stora rovdjur är också viktiga eftersom de flyttar näring när de äter på ett ställe och släpper ut näringsämnen i sin avföring på ett annat ställe. I haven är denna förflyttning extra viktig.

Lista på åtgärder för att hjälpa dessa nyckelarter

Hajar och andra stora rovdjur är helt enkel nyckelarter för friska ekosystem, påpekar forskarna:

– Vår granskning visar tydligt att hajar spelar olika roller för att upprätthålla friska hav. Vi ser viktiga konsekvenser för bevarandet av hajar, skriver Michael Heithaus vid Florida International University i The Conversation.

Med tanke på hur hårt drabbade hajar är av mänsklig aktivitet, vill Michael Heithaus se en rad åtgärder:

• Sätt upp mål som går längre än att bara se till att det finns hajar i haven.
  • Rikta in sig på arter som har viktiga ekologiska roller. Exempelvis de största hajarna.
  • Jobba långsiktigt; de stora hajarna kan behöva leva i årtionden innan de uppnått “ekologiskt viktig storlek”.
  • Arbeta med lokala samhällen i kustområden för att skapa förståelse för och skydda hajarna.
  • Bygg nätverk av stora skyddade områden som förbjuder hajfiske, med fokus på deras nyckelområden.
  • Förändra fiskeredskap så att de minskar bifångsten av hajar och andra icke-målarter.

– Med en tydligare förståelse för hajarnas ekologiska värde hoppas jag och mina kollegor att vi kommer att se fokuserade åtgärder på alla nivåer för att skydda dessa viktiga djur, avslutar Michael Heithaus.

Källor: Science och The Conversation