Chefer för tolv stora företag, däribland H&M, har inför veckans FN-möten om biologisk mångfald skickat ut ett öppet brev som varnar för att naturen är nära en brytpunkt och att det krävs betydligt starkare agerande från världens ledare. “Det finns inga affärer på en död planet”, skriver de bland annat.
– Vi måste erkänna förlusten av naturen som den kris det är. Vi måste förstå att även om naturen är avgörande för att hantera klimatförändringar, så är naturen mer än bara en klimatlösning. FN:s möte om biologisk mångfald, COP15, är vår sista och bästa chans att vända utvecklingen för den biologiska mångfalden, skriver företagsledarna bakom initiativet Business For Nature.
De vill se kraftfulla åtgärder från världens ledare och föreslår bland annat att alla politiska beslut ska ha “naturens värde i åtanke”, att alla skadliga subventioner upphör, att finansiering enbart går till en “natur-positiv värld” och att produktionens och konsumtionens ekologiska fotspår är inom gränserna.
– Vi behöver få se nya lagar och regelverk från regeringar och lagstiftare och att det sker i samarbete med företag som behöver förbättra sitt agerande och sitt engagemang, säger Helena Helmersson, vd för H&M Group, en av undertecknarna.
Företagen bakom Business For Nature har inte själva en obetydande påverkan på miljön. H&M har avslöjats med att bränna oanvända kläder som inte säljs och är en del av en modeindustri som orsakar tio procent av de globala koldioxidutsläppen och miljöproblem i länderna som producerar kläderna. Livsmedelsföretaget Unilever har vid åtskilliga tillfällen kopplats till inköp av palmolja som skövlar av regnskog.
Men i det öppna brevet säger sig företagen vara redo att “arbeta tillsammans med lagstiftare i alla länder där vi är verksamma för att jobba tillsammans mot en mer natur-positiv värld”. De lovar också att vara öppna med sin påverkan på naturen, att de ska sätta upp forskningsbaserade mål för naturen och investera i naturbaserade lösningar som gynnar lokalbefolkningen och urfolk, ekosystem och biologisk mångfald, samt tacklar klimatförändringarna.
Initiativet Business For Nature har också fått över 1 000 företag att skriva under ett upprop till världens regeringar att införa regler och lagar för att vända förlusten av natur till år 2030.
Läs även:
• 2 av 3 vill veta om livsmedel gynnar biologisk mångfald
• Utsläpp från svenskars konsumtion kan enkelt minskas
• EUs konsumtion betydande orsak till avskogning
• Svensk levnadsstandard har förbrukat årets resurser redan i april
• Svenskar behöver minska utsläpp med nästan 90 procent
• Palmolja och importerat nötkött störst utsläppsbovar för svensk konsumtion
Källa: Business For Nature