Fönsterputsföretag skryter om fågeldöd och stjäl bild
Tänk dig att du gillar fåglar, är fotograf och har engagerat dig för att färre fåglar ska dö av kollisioner med fönster. Sedan stjäl ett fönsterputsbolag din bild och skryter om att deras arbete dödar fåglar. Det har hänt Miranda Brandon.
När Joyce Grigonis kom hem från jobbet i New York i veckan möttes hon av en reklambroschyr på dörrmattan. Fönsterputsföretaget Clarity skryter i annonsen om att de gör rutorna så rena att fåglar flyger in i dem. Reklamen väckte snabbt ilska bland New Yorks fågelvänner och snart hade bilden känts igen. Den var nyligen med i USA:s nationella fågelförening Audubons nationella magasin.
Bilden på fågeln är tagen av Miranda Brandon som sedan 2013 jobbat som volontär åt fågelföreningen Audubon i Minneapolis. Ett av projekten som engagerat henne är Project Birdsafe, som undersöker vilken effekt som fönster och glasskivor har på flyttfåglarna, ett av de största hoten mot världens fåglar enligt flera studier.
Miranda Brandon är dessutom konstnär och utbildad fotograf och har ägnat sig åt att fotografera de döda fåglar hon hittat i Minneapolis som kolliderat med byggnader. Med hjälp av upp till 200 makrobilder av varje fågel har hon fått fram detaljer i hela fågeln och försökt skildra antingen ögonblicket när en fågel träffar ytan eller stillheten som följer. Bilderna har växt till projektet Impact, som bland annat uppmärksammades i Audubon Magazine.
När jag får tag på Miranda Brandon är hon förståeligt nog förbannad över företagets agerande.
– Annonsen var hjärtlös och okunnig och visar respektlöshet mot djur – det är exakt det tankeklimatet som jag jobbar med att förändra. Jag tror att lokala fågelvänner ger honom en hel del ångest över sin kampanj, vilket är bra. Han behöver förstå att hans attityd är oacceptabel.
Miranda Brandon kontaktade sin advokat och kommer söka “minimal kompensation”, samt föreslå att mannen donerar pengar till lokala fågelprojekt.
– Jag skulle vilja ge honom chansen att sona för sin handling. Folk gör misstag och min förhoppning är att han lär sig av detta. Jag är inte ute efter att ruinera honom, säger Miranda Brandon.
Sedan dess har mannen hört av sig både till Audubon och Miranda med en ursäkt där han bland annat skriver att han inte visste att bilden inte fick användas och att hans “intention aldrig var att skämta elakt” och han skriver vidare att “jag förstår verkligen varför annonsen upplevdes som osmaklig och okänslig”.
Miranda Brandon kommenterar mannens ursäkt så här:
– Jag uppskattar att han ber om ursäkt och jag tycker det är ett väldigt bra steg, men jag skulle vilja se honom gå från ord till handling – jag föreslog att han skulle donera till fågelskyddsarbete. Han har ännu inte uttalat sig om det är något han kan tänka sig, men jag upplever att han är mån om att ställa saker till rätta.
Under samtalen jag har med Miranda Brandon blir det tydligt att för henne är det viktigaste i den här historien, förutom att inte hennes bilder ska användas i sådana här sammanhang, att få mannen att förstå vad han gjort och hur fel det är.
– Jag hoppas inte att din artikel kommer vara en attack på den här mannen och hans företag utan istället en möjlighet för oss att lära oss att vi behöver förändra vårt sätt att tänka, tala om och använda andra arter utan att ta hänsyn till dem, skriver hon i ett av sina mejl till mig.
Miranda Brandons bilder och konstverk kan ses på Mirandabrandon.com