Fältbiologerna tar över “Miljödepartementet i exil”
Under hösten kommer Fältbiologerna lansera en kampanj där de höjer rösten "för unga som vägrar se på när miljöfrågor nedprioriteras".
Det var när regeringen beslutade att lägga ner Miljödepartementet som Greenpeace lanserade kampanjen “Miljödepartementet i exil” för att lyfta vikten av att miljön får en framstående plats i politiken. Sedan dess har kampanjen fått stöd från flera organisationer, forskare och även artister som Håkan Hellström och First Aid Kit. Nu tar Fältbiologerna över stafettpinnen och deras budskap lyder: “Unga tänker inte vänta på förändring – vi skapar den själva”.
Tobias Larsson, ordförande i Fältbiologerna, berättar att det under den här mandatperioden, med ökade utsläpp och nedprioriterade miljöfrågor, blivit tydligt att unga måste driva på förändringen.
– Vi vill visa att den unga miljörörelsen har kunskaperna och är redo att ta tag i de verkliga problemen för att skapa en hållbar framtid. Samtidigt vill vi visa behovet av ett verkligt miljödepartement, som hanterar och väger in samtliga miljöfrågor. Vi är stolta över att axla ansvaret som ‘Miljödepartementet i exil'”, säger Tobias Larsson.
Är det någon särskild fråga som ni anser är extra akut just nu?
– Det är alltid svårt att peka ut extra viktiga frågor, miljöproblemen är så pass stora och går in i varandra. Däremot finns det en del saker som borde vara busenkla att åtgärda: stoppa överfisket, generella förbud mot uppenbara kemikalier såsom PFAS, stoppa de massiva kalavverkningarna som vårt statliga skogsbolag står för och så vidare. Istället har regeringen sedan tillträde agerat för att sätta klimatfrågorna mot övriga miljöfrågor och samtidigt underminera den klimatpolitik som redan funnits, säger Tobias Larsson.
Hur känns det att vara en ung person som är insatt i miljöfrågor och klimatkrisen samtidigt som det råder en “brist på aktiv miljöpolitik” från regeringen?
– Under mandatperioden har regeringen systematiskt minskat miljörörelsens inflytande, ifrågasatt våra lösningar, förvrängt problemformuleringarna och utestängt oss från viktiga samtal och påverkansmöjligheter. Det är djupt oroväckande och känns som ett ansvarslöst agerande från en regering som lovat att “ta ansvar för Sverige”.
Fokus på sociala medier
Miranda Dahlgren, kommunikatör på Fältbiologerna, berättar att de framför allt kommer driva kampanjen i sociala medier.
– Där lyfter vi fram aktuella miljöpolitiska problem och presenterar våra konkreta lösningsförslag. Fältbiologer kommer att fungera som utredare för Miljödepartementet och undersöka olika kritiska områden, som skogsskydd och nyckelbiotoper, reduktionsplikten och hotet från överfiske.
Läs mer om Fältbiologerna
- Mångmiljongåva från skogsinvesterare till skogskämpar
- “Mordplats Gräsmatta” – ny kampanj mot artdöden
- Fältbiologerna kämpar för miljörättvisa med leriga stövlar
- Musikern Paul Simon skänker över 220 000 kronor till Fältbiologerna
- Engagerat, vetgirigt och inkluderande riksårsmöte hos unga miljökämpar
- Artiklar inför att Fältbiologerna fyllde 70 år 2017