För första gången har ett tankfartyg åkt från Europa till Asien via Arktis utan hjälp från en isbrytare, berättar BBC. Det 300 meter långa skeppet är det första av 15 planerade tankfartyg som kommer kunna åka sträckan året om. En utveckling som oroar miljörörelser.
Det kommersiella fartyget, lastat med gas till den asiatiska marknaden, gjorde resan 30 procent snabbare än att åka via Suez-kanalen, trots att det körde igenom 1 meter tjock is på sina håll. I framtiden kommer allt fler skepp kunna åka via Arktis i takt med att det blir allt varmare i Arktis och i takt med att det byggs allt kraftigare skepp.
Rysslands president förkunnade stolt att “det här är en stor händelse i målet att göra Arktis tillgängligt”.
LÄS ÄVEN: • Norska staten ger rekordmånga tillstånd att borra efter olja och gas i Arktis
Tidigare var det bara möjligt att åka den norra rutten via Arktis under de fyra månaderna med tunnast istäcke, men de nya skeppen klarar att åka där året om. Under 2016 kördes transportrutten 19 gånger och dessutom var Arktis istäcke i år rekordtunt för tredje året i rad.
Organisationen Seas at Risk varnar för att den nya transportvägen innebär stora risker. Förutom att det kan ske olyckor eller oljeutsläpp kan en del av fartygen drivas med dåligt bränsle som kan skada is och snö i regionen.
LÄS ÄVEN: • Över 90 forskare: Nordpolen isfri redan om 20 år
– Det är industriskaliga fartyg som körs genom en känslig arktisk miljö, så det kommer påverka – och vad får vi i gengäld? Något kortare resor? 30 procent kortare är inte mycket enligt mig, säger John Maggs från Seas at Risk till BBC.
Källa: BBC