Den malaysiska palmoljejätten IOI uteslöts från Roundtable for Sustainable Palm Oil (RSPO) efter att miljöorganisationer i flera år kritiserat företaget för att skövla regnskog. Nu har IOI stämt RSPO för förlorade intäkter.
Sedan IOI uteslöts ur RSPO och inte längre får använda de certifireringar som RSPO tillhandahåller för palmoljeföretag har IOI förlorat kunder och intäkter. Därför stämmer de nu RSPO. IOI, som är ett av världens största palmoljeföretag, anser sig inte ha gjort något fel och menar att RSPO inte har någon rätt att stoppa bolagets certifiering.
LÄS ÄVEN: • Därför brinner Indonesiens regnskogar igen.
IOI levererar bland annat palmolja till Unilever (Knorr, GB Glace), Mars (Snickers, Bounty, M&M), Kelloggs (Corn Flakes, Coco Pops) och Nestlé (Kitkat, After Eight, Smarties). Flera av dem har nu slutat köpa palmolja från företaget.
LÄS ÄVEN: • Palmoljeföretag fortsätter stödja regnskogsskövlingen.
Enligt Greenpeace har IOI ägnat sig åt att bränna viktig regnskog åtminstone sedan 2008. Miljöorganisationen har länge krävt åtgärder mot IOI, som dessutom ska ha usla villkor för sina arbetare, och tycker att det var på tiden att RSPO nu drog tillbaka sitt tillstånd. Richard George, skogschef för Greenpeace i Storbritannien tycker inte det är förvånande att IOI nu agerar som de gör.
– Ingen bör bli förvånad över att IOI nu har valt att tyrannisera sina kritiker. RSPO och dess medlemmar måste möta dessa hot genom att exkludera IOI tills de har förbättrat sitt agerande och reparerat skogarna och torvmossarna som de har förstört.
Källa: The Guardian