Om inte ett företag kan visa upp en utvärdering av en produkts påverkan under hela livscykeln är det förbjudet att använda ordet “hållbar” i dansk reklam. Brott mot reglerna kan ge böter i miljonklassen.
Det är danska Forbrugerombudsmanden, motsvarande Konsumentombudsmannen i Sverige, som i en ny guide slår fast att det är olagligt att använda ordet “hållbar” om det inte kan backas upp av en utvärdering av produktens påverkan under hela livscykeln.
För att få beskriva en produkt som “miljövänlig” måste företaget kunna bevisa att den belastar miljön väsentligt mycket mindre än liknande produkter. Det är inte heller tillåtet att utan grund använda bilder och färger för att ge intryck av att produkter inte skadar naturen.
Forbrugerombudsmanden får 28 miljoner kronor för att avgöra om produktreklam innehåller greenwashing. En summa som kanske kan behövas med tanke på att antalet ärenden ökat kraftigt de senaste åren och att det i dagsläget är över 1 400 klagomål som väntar på utredning.
Problemet med greenwashing i marknadsföring tycks utbrett. I början av 2021 undersökte EU-kommissionen 344 webbplatser som påstod sig ha hållbara eller miljövänliga produkter. 42 procent av fallen ansågs vara överdrivna eller falska och 59 procent av fallen backades inte upp av någon som helst bevis för påståendet.
Källor: Danwatch och Forbrugerombudsmanden