Brist på pollinatörer begränsar världens skördar

Upp till två tredjedelar av världens grödor får begränsad skörd på grund av brist på pollinatörer.

I en ny studie har forskare analyserat skörden från mer än 1 500 fält på sex kontinenter. De upptäckte att mellan 28 och 61 procent av skördarna begränsas av brist på pollinatörer, så kallad pollinatörsbegränsning. Det gäller viktiga, näringsrika livsmedel som frukt, grönsaker, nötter och baljväxter. Värst är situationen för blåbär, kaffe och äpplen.

Katie Turo, en av författarna bakom studien och postdoktor vid Rutgers School of Environmental and Biological Sciences, berättar att resultaten både inger oro och optimism. Oron består i de stora avkastningsunderskott som uppstår när inte grödorna pollineras ordentligt. Det är stora mängder mat som inte kan produceras på grund av att det finns för få pollinatörer i området runt odlingen. Det är särskilt oroväckande i ljuset av att världens insekter minskat kraftigt i antal på många håll.

Behöver ägna mer uppmärksamhet åt pollinatörer

Optimismen grundar sig i att vi sannolikt kan förbättra effektiviteten i våra befintliga odlingsfält om vi förbättrar situationen för pollinatörerna.

– Om du tittar igenom en lista över grödor och tänker på vilka frukter och grönsaker du tycker är mest spännande att äta – som sommarens bär eller äpplen och pumpor på hösten – är det de grödor som vanligtvis behöver pollineras av insekter, säger Katie Turo och fortsätter:

– Våra resultat visar att odlare kan göra jordbruksfälten mer produktiva genom att ägna mer uppmärksamhet åt pollinatörerna, säger Katie Turo.

Ungefär 88 procent av världens blommande växter och 76 procent av de ledande globala livsmedelsgrödorna är mer eller mindre beroende av pollinatörer.

Källor: Rutgers University och Nature