Bokskorpionen kan ha lösning för infektions­sjukdomar

De millimeterlånga små bokskorpionerna använder ett gift i jakten på löss och kvalster. Detta gift innehåller även molekyler som verkar effektivt mot så kallade sjukdomsbakterier.

Bokskorpionen (Chelifer cancroides) är ingen skorpion och är absolut inte farlig för människan. Ny forskning visar snarare att arten kan vara till vår hjälp.

Lusjägare med potential

Bokskorpionen tillhör ordningen spindeldjur och klassen klokrypare. De livnär sig på att jaga kvalster och löss och hittas ofta inomhus, men kan även hittas i bikupor där den dödar småkryp som skadar bina. Jakten sker med hjälp av ett gift och nu har forskare analyserat komponenterna i giftet. De kom fram till att det innehåller molekyler med en stark effekt mot så kallade sjukhusbakterier och har bland annat potential att bidra till att bekämpa svårbehandlade infektionssjukdomar i framtiden.

Forskarna kunde bland annat se att giftet var särskilt effektivt mot MRSA – bakterier som är resistenta mot antibiotika och därför orsakar svårbehandlade infektioner hos människor, bland annat efter operationer.

Återstår mycket arbete

Men det återstår en del arbete innan bokskorpionernas gift kan tas i bruk. Det visade sig även innehålla delar som är något giftiga för mänskliga celler och som skulle kunna orsaka inflammatoriska reaktioner i sig själva.

– Potentialen hos dessa föreningar är dock redan tydlig. Det förutspås att antibiotikaresistenta infektioner kan bli den främsta orsaken till sjukdomsrelaterade dödsfall i världen under de kommande årtiondena. Det är därför viktigt att söka nya lösningar med ovanliga idéer, säger Michael Marner, postdoktoral forskare vid Fraunhofer IME-BR och medförfattare till studien.

Hans kollega Tim Lüddecke tror inte det här är det sista giftet från naturen som visar sig ha potential för läkemedel.

– Djurgift är en veritabel skattkammare av potentiella läkemedelskandidater, men endast en liten andel har undersökts hittills.

Källor: Phys och iScience