BirdLife Sverige har i flera år arbetat med verksamheter för barn och ungdomar. Nu är det klart att den verksamheten utökas ytterligare under 2018, tack vare ett statsbidrag till landets friluftslivsorganisationer. Natursidan har intervjuat de ansvariga – Anette Strand och Anette Barr.
– Anslagshöjningen till 48,7 miljoner kronor ligger kvar i regeringens budget, vilket innebär att de inser värdet av friluftsorganisationernas arbete med att barn och unga får pröva på friluftsliv. Det är vi särskilt glada för. I vårt samhälle ökar oron för effekterna av stillasittande och fetma och vi vet att organisationernas arbete att använda naturen som plattform för aktiviteter är ett utmärkt sätt att motverka detta, säger Ulf Silvander generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: • Undersökning: Barn vill vara ute i naturen mer
En del av dessa pengar går nu till BirdLife Sverige. Närmare bestämt 590 000 kronor.
– Vi arbetar för att barn och unga skall få möjlighet att vistas i naturen och lära sig mer om både djur och natur. Naturen ger oss friska och glada barn som får vara med om härliga upplevelser. Det är dessutom viktigt för framtiden att vi kan låta både intresse och ansvar för vår miljö gå i arv till nästa generation, säger Anette Strand, Föreningschef på BirdLife Sverige.
Barnaktiviteter i många år
BirdLife Sverige har i många år anordnat ”barnaktiviteter” på Falsterbo Bird Show (FBS). Bland annat ett barntält med pyssel och annat. En av de ideella eldsjälarna som var med och undervisade barnen var Anette Barr, förskolepedagog som specialiserat sig på naturpedagogik/utomhuspedagogik. Aktiviteterna var väldigt uppskattade och utvecklades så småningom till speciella barndagar före FBS.
Inbjudningar har skickats ut till skolorna i kommunerna runt Falsterbo. På plats har barnen och lärarna fått se ringmärkning, pyssla, testa kikare, gissa fågelsång, håva och annat. Intresset har varit stort och 2017 var hela 1200 barn på plats.
– Då fick vi dessutom neka väldigt många eftersom vi inte kunde hantera den mängden med befintliga resurser. Det vi nu fått anslag för är att utöka dessa dagar ytterligare och ha barnaktiviteter måndag-fredag före FBS, berättar Anette Strand.
Även vid Hornborgasjön och snart på Öland
Dessutom gjordes under våren 2017 ett försök med samma koncept på Tranfestivalen vid Hornborgasjön. Det finansierades helt med egna medel och även här var intresset stort.
LÄS ÄVEN: • Så blir barn intresserade av fågelskådning
– Utöver detta ska vi i höst, troligen i slutet av september på Öland, arrangera en workshop om hur vi ska få ut barn och unga i naturen. Tanken är att resultatet av helgen ska vara en ”verktygslåda” av idéer och metoder som vi kan sprida till regionala och lokala föreningar för att de ska kunna bygga upp barn- och ungdomsverksamhet, förklarar Anette Strand.
BirdLife Sveriges satsning genom åren har varit möjligt mycket tack vare Anette Barr, som utsågs till Årets silvertärna på FBS 2016. I motiveringen skriver föreningen bland annat att hon “arbetat hårt och ihärdigt under många år med en av våra största utmaningar – nämligen att sprida intresset för, och öka kunskapen om, fåglar och natur i den yngre generationen. Hon är en mycket kreativ person med en fantastisk pedagogisk talang som redan inspirerat många förskolor och skolor.”
Förskolläraren som brinner för att få ut barnen i naturen
Anette Barr har jobbat som förskollärare i 29 år och har alltid försökt använda naturen som utgångspunkt och försökt locka ut barnen så mycket som möjligt.
– 2007 fick jag och en kollega möjlighet att starta en naturförskola och då började det på allvar. Det är så mycket enklare tillsammans med likasinnade. Intresset bland föräldrar var stort och vi utökade till tre pedagoger – jag, Annica Nettrup och Anna Rosdahl. Detta fungerade så väl att vi tre fick ett stipendium och möjlighet att skriva en bok – “Naturförskola – lärande för hållbar utveckling”.
Från 2010 började Anette Barr hålla i de naturpedagogiska aktiviteterna vid Falsterbo Bird Show och även om de ökat antalet elever de tar emot genom åren så måste de fortfarande varje år säga nej till en del klasser eftersom de inte har tillräckliga resurser.
LÄS ÄVEN: • Grönområden gynnar barns inlärning
Barnen lär sig Grus grus (trana)
Anette Barr berättar om några minnesvärda tillfällen under sina år som naturpedagog. Under tre år jobbade hon med samma grupp barn. Från att de var 2,5 år till att de var 5,5 år. Hennes kollega var inte jättepigg på utomhuspedagogik från början men gav det en chans. Tillsammans jobbade de dagligen med att gå ut och upptäcka naturen.
– Jag var den drivande kraften i början men efter ett halvår var vi båda lika fast i detta underbara sätt att jobba. Vi tittade på allt tillsammans. Först var det jag som hittade insekter, fåglar, växter och så vidare, men mot slutet var det barnen som hittade mycket. Nästan så mycket att jag ibland ville ta en paus.
LÄS ÄVEN: • Studie: Inlärning utomhus har stor betydelse för barns livskvalitet
De fotograferade, artbestämde och barnen skrev upp artnamnen. De bad dagligen Anette läsa ur faktaböckerna om djur och natur på avdelningen och lärde sig fågelläten och artnamn både på latin och svenska.
– På en promenad en gång med en besökare från Birdlife ropade en pojke spontant när han tittade uppåt: “Shit så många Grus grus“.
En annan speciell upplevelse med den här gruppen skedde på en avslutning:
– Min favoritsång när jag var lite var “Änglamark” av Evert Taube så jag lärde barnen den och vi samtalade om innebörden av dels hela sången men också ord som utrota och “låt dem få leva”. När vi hade sommaravslutning ville barnen sjunga “Änglamark” för sina föräldrar. Det blev väldigt rörande, säger Anette Barr och tillägger att hon skulle kunna fortsätta ge fler exempel om den här eller andra barngrupper som hon haft.
Har du några tips på hur man gör för att få ut barnen i naturen?
– Jag tror att det fungerar bäst om man som vuxen själv är genuint intresserad och med nyfikenhet och glädje dyker ner i allt som finns i naturen tillsammans med de yngsta barnen. När barnen är lite äldre är det en större utmaning, men ens eget intresse, kunskap och kulfaktorn är viktig. Att samla på saker, till exempel arter, eller att tävla eller utmana dem på olika sätt är annat som lockar. Att håva i vattendrag, fånga insekter med håv och lupp och att använda kikare, tubkikare och appar på paddor och telefoner är också intressant för de äldre, berättar Anette Barr.
LÄS ÄVEN: • 1 av 4 barn i Sverige var inte i naturen alls senaste veckan
I veckan skickades inbjudan ut till de naturpedagogiska dagarna vid Tranfestivalen vid Hornborgasjön. På bara några timmar var 14 bussar med skolelever bokade och dagen efter var ungefär 650 barn anmälda att delta. Några dagar senare var alla 1200 platser upptagna och BirdLife Sverige fick börja säga nej till skolor som också ville komma och uppleva naturen.