Biologisk mångfald förbättrar kund­upplevelse

Ljud påverkar oss människor kanske mer än vi tror. Nu har forskare kunnat visa att personer som besöker en vingård njuter mer av besöket om de hör fågelsång.

– För att förstå hur ljud direkt bidrar till vår upplevelse av naturen har vi studerat ljudlandskap på engelska vingårdar och mätt effekten på besökarnas upplevelse. Jordbrukslandskap förknippas ofta med minskande populationer av vilda djur och växter, och det ställs allt högre krav på att skydda den biologiska mångfalden. I vår studie undersökte vi de mer långtgående fördelar som naturvårdsinitiativ på vingårdar skulle kunna medföra, säger Natalia Zielonka, från UEA:s School of Biological Sciences.

Uppspelningar och biologisk mångfald gav bättre upplevelser

Forskarna gömde högtalare som spelade upp fågelsång i vingårdarna för vissa grupper av besökare. Dessa fick höra en något högre och mer varierad fågelsång jämfört med andra besökare.

– Besökare som upplevde våra förbättrade ljudlandskap rapporterade en förbättrad upplevelse av turen och instämde i högre grad i påståendena om att ljuden på vingården var tilltalande och fick dem att känna sig uppslukade. Detta resulterade i att våra besökare kände sig friare från arbete, rutiner och ansvar och var mer avslappnade och optimistiska under rundturerna, berättar Natalia Zielonka.

Även på vingårdar som hade mycket fåglar, och där besökarna med andra ord hörde mycket fågelsång utan hjälp av högtalare, hade besökarna en förbättrad upplevelse av rundturen.

Ännu starkare var effekten hos besökare som ägnade sig åt miljövänliga beteenden som till exempel att köpa ekologiska livsmedel. Forskarna tolkar det som dessa personer har ett större naturintresse och därmed också förmåga att engagera sig i ljudlandskap.

Kan även användas inom vård

Medförfattaren Simon Butler, från UEA:s School of Biological Sciences säger att även trädgårdar, kaféer och restauranger med uteserveringar, utomhusmarknader, nationalparker och semesterparker borde kunna ge en större upplevelse med högre biologisk mångfald.

– Om vi bortser från företag som drivs för att tjäna pengar, bör samma principer gälla i miljöer som skolor, vårdhem eller sjukhus. Där förväntar vi oss att en förbättring av naturen och ljudlandskapet skulle bidra till att skapa en mer avslappnad och medveten atmosfär.

Källor: People and Nature och University of East Anglia