Biobränsle i flygplan – dödsstöt för regnskog och klimat
Ett förslag från Internationella civila luftfartsorganisationen, Icao, för att snabba på produktionen av biobränslen för passagerarplan kan bli dödsstöten för världens regnskogar. Enorma landarealer krävs för att odla tillräckliga mängder biobränslen, vilket innebär nedhuggning av regnskogar och ökade växthusgaser. 100 miljöorganisationer protesterar.
Luftfarten i världen växer hela tiden och avger därmed ökade utsläpp. Till 2050 förväntas koldioxidutsläppen från flyg ha fyrfaldigats, enligt Icao. För att kompensera detta har flygindustrin lovat en koldioxidneutral ökning till 2020. Målet ska nås genom att fossila bränslen ersätts av ”grön” biobränsle. Men biobränslen är inte miljö- eller klimatvänliga och det är en vilseledande plan, enligt flera miljöorganisationer.
LÄS ÄVEN: • Biobränsle får hård kritik från BirdLife
Användningen av biobränsle ska öka till fem miljoner ton per år till 2025 och till 285 miljoner ton till 2050, enligt Icaos plan. Det är tillräckligt för att täcka hälften av den globala efterfrågan på flygbränsle. Men det är också tre gånger mer biobränsle än vad världen producerar i nuläget.
Enligt en rapport från organisationen Biofuelwatch så krävs det 82,8 miljoner hektar mark för att nå målet om biobränslet är palmolja. Det är känt att palmolja även ger större koldioxidutsläpp än fossilt bränsle. Organisationen Transport and Environment har jämfört de olika biobränslena och nästan alla de växtbaserade biobränslena släpper ut mer växthusgaser än fossila bränslen.
LÄS ÄVEN: • Biobränsle ett hot mot miljön
Organisationen Rainforest Rescue har just nu en kampanj med namninsamling mot Icaos förslag. Nästan hundra miljöorganisationer runt om i världen har skrivit på ett brev mot Icaos förslag och 181 000 personer har hittills skrivit på namninsamlingen mot förslaget. Klaus Schenk från Rainforest Rescue säger:
– Medborgare runt världen är oroade över att palmolja kommer att börja användas som bränsle i flygplan. De enorma mängder palmolja som krävs för flygbränslet kommer att vara förödande för världens regnskogar och livsmiljön för hotade arter som orangutanger. Vi vädjar till ICAO att dumpa sin vilseledande plan för biobränslen.
Brasilen och Indonesien är starka supportrar till Icaos plan medan Kina har ifrågasatt om den är möjlig. EU vill ha kriterier som är mer hållbara innan de godkänner planen. USA säger att de inte stödjer globalt koordinerade mål för att minska utsläppen.
Källor: Guardian, Rainforest Rescue, Transport & Environment, Biofuelwatch,