Fotomässan fyller tio år och i Stockholmsmässans lokaler trängs besökarna bland butiker, fotoutställningar, tillverkare, fototidningar och fotoreseföretag.
Klockan är nio på fredagen. Det är lugnet före stormen. Vissa utställare kämpar hetsigt för att fixa det sista med sina montrar. Andra är sedan länge färdiga och står mest och småpratar inför anstormningen som väntar. Från en liten scen hälsar Hasse Torslund, projektchef för Fotomässan, den lilla skaran reportrar välkomna till mässan och berättar kort om vilka utställare som är på plats i år.
Kvart i tio samlas säljarna i flera montrar för ett sista peptalk innan dörrarna öppnas. Några av dem ställer sig i en ring, sträcker in händerna mot mitten, lyfter dem unisont uppåt och ropar företagsnamnet så det ekar i den än så länge ganska tysta lokalen. Direkt när dörrarna öppnas fylls salen snabbt. Längst blir kön till Nikons gratis rengöring av kameror, men folk vill också snabbt nappa på butikernas mässerbjudanden och fingra på den nya utrustningen från olika tillverkare.
Idag, när “Alla är fotografer“, ökar naturligtvis också marknaden kring fotoprylar. Det som tidigare var en hobby eller ett yrke för ett fåtal är idag något som de flesta ägnar sig åt i mindre eller större utsträckning. Det innebär också att marknaden för allt från proffsprylar till hjälp för att ta bättre mobilbilder har exploderat. Därför är Fotomässan viktig för många företag, både stora och små, som vill nå ut till sin målgrupp. Här finns hundratals olika modeller av kameror, objektiv, kameraväskor, stativ och väldigt mycket annat.
De företag jag pratar med på plats intygar att det är en marknad som växer snabbt. Det är inte bara konsumtionen som ökar. Det gör även antalet bildmappar på våra datorer. Ett tema som tas upp av föreläsaren Mattias Karlsson Sjöberg på företaget Moderskeppet, i sin översiktliga snabbkurs i bildsortering:
– Idag tar vi fler bilder än någonsin tidigare, men vi har allt mindre tid att kolla på dem. Alla fotografer har problem med för många bilder.
Det är inte bara i en uppsjö av prylar och bildmappar på datorn som det ökade fotointresset märks. På en eftertraktad plats precis vid ingången står Anders Geidemark, redaktör för tidningen “Natur och Foto”. Han hoppas få in fler prenumeranter för att trygga den relativt nystartade svenska upplagans existens.
– Det brukar trilla in en del prenumeranter på sådana här mässor, säger han förhoppningsfullt.
Längre in i mässhallen står Henrik Karlsson och gör reklam för sina naturfotoresor med Wild Nature:
– Det är framför allt på mässor och föreläsningar som man säljer resor, berättar han.
Ännu längre in flockas folk bland bildutställningarna. Enligt projektchefen Hasse Torslund är en av de saker som lockar med Fotomässan att kunna inspireras av andra och även om kvaliteten på utställarna varierar något bjuds det på väldigt många vackra bilder. Inte minst från Biofotos stora utställning och SVT- och WWF-fotografen Joakim Odelberg, som har sina bilder nästan längst in i lokalen.
I takt med att fotointresset sprids ökar också intresset för att dokumentera naturen. Förhoppningsvis kan det leda till ett större intresse för att bevara den.
Peder Windings bilder på första mässdagen och tips inför resten av helgen för den naturintresserade besökaren:
Föreläsningar
Lördag 7 november
10:15 Scen 2 Naturbevarande i fokus – med kameran som verktyg med Lisa Sihlberg
13:15 Scen 2 Mattias berättar med Mattias Klum
16:15 Scen 2 En värld värd att bevara med Joakim Odelberg
Söndag 8 november
10:15 Scen 2 En värld värd att bevara med Joakim Odelberg
14:45 Scen 3 Konsten att fotografera fåglar och andra djur med Brutus Östling