På sociala medier har folk länge kampanjat för att de vill betala en krona extra för svensk mjölken för att rädda mjölkbönderna. Mjölkjätten Arla gick efter ett tag ut med att de skulle börja med “Sverigekannan” – en ursprungsmärkning som skulle kunna ge bonden 40-45 öre mer per liter mjölk. Nu har SVT:s Uppdrag granskning avslöjat att Arlas ledning stoppade idén.
Det läggs ned ungefär en mjölkgård om dagen i Sverige och läget beskrivs som akut för de svenska bönderna. På tio år har antalet svenska mjölkföretag mer än halverats och 80 procent av alla mjölkbönder har ekonomiska problem.
Ett sätt att rädda de svenska mjölkbönderna ansågs vara att ge dem stöd via en ursprungsmärkning och 40-45 öre mer per liter. Men det initiativet stoppades i höstas av Arlas ledning.
Bolagets styrelseledamot Palle Borgström kommenterar uppgifterna i Uppdrag Granskning så här:
– Vi anser inte att det är rätt lösning. Och det beror bland annat på att vi vet att intjäningen till mjölkbönderna bygger inte bara på priset utan också på volym och att höja priset i ett sånt här läge, när marknaden är väldigt pressad, innebär att vi med största sannolikhet tappar volym.
Samtidigt gör Arla miljardvinster och har nyligen stämt en mjölkbonde i Småland som använt sloganen “vi mjölkar kor, inte bönder”. Dessutom har bolaget nyligen anmälts till Konkurrensverket för att ha “utnyttjat sin dominerande ställning på den svenska marknaden”.
Stefan Gård, ordförande för Sveriges mjölkbönder, uttalar sig också i Uppdrag Granskning, som sänds ikväll klockan 20.00:
– Det lovas att det ska göras någonting. Det presenteras punktprogram och allt möjligt. Men det händer ingenting, säger han.
Källa: Lantbruk och Uppdrag Granskning