En brittisk kampanj för att få skolor och lärare att förlägga undervisningen utomhus har blivit en stor succé och involverar nu tiotusentals skolor över hela världen. Torsdag 7 november är det dags för nästa “Utomhusklassrummens dag”.
Att förlägga undervisning utomhus är inget nytt. Det är en metod som använts i långt över 100 år, men de senaste årtiondena verkar det ha blivit allt mer sällsynt för barn att vara i naturen. 2011 publicerades studien “Sowing the Seeds” av Tim Gill som konstaterade att 1 av 7 barn i London aldrig går till ett grönområde och att mindre än 8 procent av barnen i England gick i skolor som tog med dem utomhus.
Det var i detta skede som pedagogen Anna Portch startade kampanjen Outdoor Classroom Day. Målet var att visa upp de skolor som redan får ut barnen i naturen för att på så sätt inspirera andra skolor.
En framgångssaga
Det blev snabbt framgångsrikt. Första året 2012 var bara en handfull skolor involverade. Tre år senare var det över 600 skolor i 15 länder och nu är över 20 000 skolor involverade.
– Den första explosionen, från en handfull skolor till över 600, skedde helt enkelt på grund av att det spreds från mun till mun. Lärare och supportrar bidrog med sin tid gratis och berättade för andra lärare, berättar Cath Prisk, global direktören sedan början av 2015.
2015 tog det ny fart. Då släpptes en ny studie som visade att över hälften av barnen i världen (över 75 procent i Storbritannien) har mindre än en timmes utomhuslek per dag. Det jämfördes med att USA:s säkerhetsfångar får två timmars utevistelse per dag.
Outdoor Classroom Day tog också vid den här tiden in sponsorer, både tvättmedels- och livsmedelsföretag som möjliggjorde en ännu större spridning med hjälp av reklam och andra kampanjverktyg.
– I grund och botten hjälpte det oss att nå ut till lärare om kampanjen, så att de i sin tur kunde berätta för många andra lärare. När skolorna får höra om kampanjen blir de involverade. Vanligtvis börjar det med en klass, sedan nästa år några klasser, sedan efter det hela skolan. Det är så lärare hjälper till att förändra kulturen i sina skolor, berättar Cath Prisk.
Avgörande betydelse för barns hälsa och miljöengagemang
Hon har själv jobbat med att få barn utomhus i 20 års tid och vet vilken betydelse det kan ha att få ut barn i naturen.
– Jag har genomfört och beställt en mängd forskning under åren som visar den avgörande betydelsen av tid utomhus för barns hälsa, välbefinnande och engagemang i miljön – resultaten sammanfattas i vår rapport Muddy Hands Report som jag skrev med min kollega Dr. Harry Cusworth.
Det är inte bara eleverna som inspireras. Skolorna bygger ett världsomspännande kollektiv som stöder varandra och lärare ger varandra tips och delar med sig av historier. För sådana har det hunnit bli en hel del. Exempelvis skolor som börjat med undervisning utomhus hela veckan för att det fungerar så bra. Eller de tre skolorna i Pula, Sulawesi, som gick med i Outdoor Classroom Day trots att deras skolor förstördes i tsunamin förra året.
– Alltför många skolor säger ”Detta var den bästa dagen någonsin”. Vi blir lyckligast när skolorna säger ”Vi går ut varje dag”, berättar Cath Prisk.
Svenska skolor är engagerade
En av de tiotusentals lärare som engagerat sig är Therese Skillnäs, förskollärare på Horns skola i Östergötland. Hon har arbetat med utomhuspedagogik sedan 1998 på olika sätt och med olika åldrar, både inom förskola och skola. Våren 2017 gick hon en kurs för Outdoor Classroom Day och sedan dess är hennes klasser med i projektet. Det är inte mer komplicerat än att de flyttar ut lektionerna i naturen under den dagen.
– Det är inte svårt att lära ute och det behöver inte vara krångligt att ha lektion ute. Jag tycker man ska se utomhusundervisning som en naturlig del i skolarbetet och en möjlighet att lära på olika sätt, berättar Therese Skillnäs.
Varför är det viktigt med undervisning utomhus?
– Det är viktigt att låta eleverna lära med hela kroppen och alla sinnen. Olika elever lär sig på olika sätt och blandar man ute och inne får förhoppningsvis alla det som passar dem bäst.
Cath Prisk menar att utomhuslektioner blir lärdomar för livet för barnen och att det märks att barnen också blir gladare och mer engagerade. Det ger också förbisedda fördelar så som sociala färdigheter och uthållighet.
– Att ta sig utomhus varje dag är avgörande för hälsa, välbefinnande, att skapa en kärlek till naturen och en koppling till barnens lokala samhälle. Det bygger också upp motståndskraft, minskar stressen och gör barnen både mer fysiskt aktiva och lyckligare.
Utbildningsministrar lyfter initiativet
Classroom Outdoor Day har påverkat skolors undervisning. Cath berättar att i en undersökning 2018 svarade 40 procent av grundskolorna som deltog att de ökat tiden för utomhuslärning. Dagen har också spridit sig över hela världen och även politiker och myndigheter har engagerat sig i exempelvis Turkiet och Australien. I Indonesien deltog över 1 miljon barn i fjol och utbildningsministern har lovat att göra utomhusinlärning till en viktig del av landets skolor.
– Vi måste komma ihåg att för de allra flesta skolor över hela världen är lektiden mycket mindre än en timme per dag, berättar Cath Prisk. I USA har 80 procent av skolorna som deltog i kampanjen mindre än 30 minuter om dagen och många gymnasieskolor har inga raster. Barn har tur om de är utomhus en enda lektion förutom idrott under en hel termin. Och då pratar vi om skolor som har anmält sig till den här rörelsen.
Utomhusinlärning är än så länge något få förunnat, globalt sett, men kampanjer som Outdoor Classroom Day försöker ändra på det genom att lyfta positiva exempel och genom att koppla ihop lärare som kan inspirera varandra.
– En av anledningarna till att vi uppmuntrar skandinaviska skolor att engagera sig är att skolor i resten av världen behöver höra och se hur lätt det är att använda utomhusinlärning året runt och vilka effekter det har på barn, avslutar Cath Prisk.
Nästa Outdoor Classroom Day är den 7 november 2019. Läs mer och anmäl deltagande på Outdoorclassroomday.com och ladda gärna ned appen Nature Passport som ger tips på massor av övningar och som delar ut märken för avklarade uppgifter.