Allt fler svenskar köper souvenirer av utrotningshotade djur
Enligt en undersökning från Världsnaturfonden har andelen svenskar som köper souvenirer gjorda av bland annat elfenben, tigerdelar och noshörningshorn ökat de senaste åren. Sedan år 2014 har andelen ökat från 26 till 33 procent. En av tre som åker till högriskländerna köper alltså med sig förbjudna varor hem.
– Det är oroväckande att svenska turisters handel med skyddade arter ökar. Att svenskar är med och bidrar till ökad handel med hotade vilda djur är oacceptabelt. Jag vill uppmana alla att avstå helt från att köpa souvenirer av vilda djur, säger Mats Forslund, expert på handel med hotade arter på WWF.
Uppgifterna baseras på Världsnaturfondens årliga enkätundersökning där 1000 resenärer till Afrika, Kina, Malaysia, Thailand och Vietnam intervjuats. En av tre uppger att de köpt souvenirer av delar från hotade vilda djur. Det är en ökning med 7 procent sedan året innan.
Undersökningen visar mer oroväckande statistik än så. 33 procent av de tillfrågade uppger att de har sett elfenben till salu på semesterresan. 12 procent kan tänka sig att äta på en bush meat-restaurant. 7 procent kan tänka sig att smaka tigerkött eller tigervin, 6 procent kan tänka sig att smaka elefantkött och 4 procent kan tänka sig att smaka en produkt av noshörningshorn. 10 procent kan tänka sig att köpa med sig souvenirer av elfenben, tigerdelar eller noshörningshorn från en semesterresa.
Samtidigt vill över en fjärdedel ha skärpta straff för smuggling av souvenirer från hotade arter. Enligt Aftonbladet har Tullverket gjort ungefär 22 beslag om året de senaste åren. Nu vill Världsnaturfonden sätta upp en informationsmonter på Arlanda.
– Det är en av få internationella flygplatser i världen som inte informerar om handeln med de här varorna och problematiken kring den. Därför kommer vi nu uppvakta regeringen och hoppas på att de ger en ägarorder till Swedavia om att avsätta några kvadratmeter för den här informationen, säger Mats Forslund.
Källor: WWF och Aftonbladet