24-timmars fågelräkning – “årets höjdpunkt för många”

Dalkarlssjön i Dalkarlsäng. Foto: Holger Ellgaard, CC BY-SA 4.0.

Vid Dalkarlsäng i Salems kommun genomförs sedan 2008 en dygnslång fågelinventering en gång om året. På Biologiska mångfaldens dag 22 maj är det dags igen.

• Se alla aktiviteter som sker under Biologiska mångfaldens dag på Biomfdag.se

Evenemanget har en koppling till skogshjälten Mats Karström i Vuollerim. Han har i många år genomfört en dygnslång inventering av fågellivet från fågeltornet vid Porsi tjärn i Voullerim.

Mats gamla kompis från Södermanland – Hasse Andersson, som sitter i styrelsen i Naturskyddsföreningen i Botkyrka-Salem – tog efter några år upp idén vid fågeltornet vid Dalkarlsäng i Bornsjön och sedan 2008 sker dygnsinventeringen både i Södermanland och Lappland.

Tvåtimmarspass dygnet runt
Upplägget är enkelt: dygnet delas upp i tvåtimmarsskift och fågeltornet bemannas från kl 00:00 till 24:00. Under varje pass antecknas alla fågelarter som ses eller hörs.

– Första åren var det lite knepigt att få skådare att medverka, men nu är det inga problem, berättar Hasse Andersson. Ofta står en skådare ett pass, men några vill gärna ha ett dubbelpass. Dessutom är nattpassen extra intressanta för några av deltagarna.

Under de tolv år som de kört fågelräkningen har resultat varierat från 55 till 65 arter.
– Intressant är att det totala artantalet för dessa år är nu 101 arter. Under de första fyra åren fylldes det på med nya arter, så efter räkningen år 2011 var vi uppe i 92 arter. Därefter var det hyfsat lugnt med nya arter, men många årliga arter håller ställningen.

Häckning av smådopping, vattenrall och sländjagande lärkfalk är några av attraktionerna. Nattpassen är givetvis beroende av vädret, men de har bland annat fått uppleva morkulla, kattuggla och för första gången i fjol – nattskärrans speciella skorrande läte.

– Många av deltagarna ser detta dygn som en höjdpunkt och vi hoppas att kunna fortsätta många år framöver, avslutar Hasse Andersson.