KRÖNIKA: I mina ögon är det omoraliskt att inte försöka minska sitt eget slitage på planeten när vi befinner oss i den situation vi gör. Men lika självklart som det personliga ansvaret är att det finns andra som belastar vår planet betydligt mer. Företagen till exempel.
Det är många fossilkramande bolag som inget hellre vill än att ansvaret för miljön ska läggas över helt på oss individer. Då slipper ju de undan från jobbiga krav att bli miljövänligare.
Själv tror jag mycket på bojkott. Det är en hård och enkel metod som jag tycker att vi alla måste bli bättre på. Det är också det enda språk som alla företag garanterat förstår. När en tillräckligt stor folkmängd vägrar köpa ett företags produkter eller när det riskerar att förlora pengar på att inte ta tillräcklig miljöhänsyn så kommer det ske förändringar.
Det är också ett språk som fungerar oavsett lagar och regler. När inte domstolar och politiker gör tillräckligt för att stoppa företag från att exploatera vår natur eller öka sina utsläpp så kan vi alltid använda vår konsumentmakt.
Men tyvärr är vi över lag usla på att bojkotta företag och ingen är gladare för det än de miljövidriga företagen som pressar världen mot en miljökris.
Tänk vilken påverkan det skulle ha om vi var tusentals eller tiotusentals som tillsammans meddelade företag att ”Nu bojkottar vi er av den här anledningen, hör av er när ni agerat för en förändring”.
Tänk om Preem skulle tappa tusentals kunder för att de ska bygga ett stort oljeraffinaderi på västkusten som kommer släppa ut motsvarande en halv miljon flygresor tur och retur till New York varje år? Eller om Svenska kyrkan skulle förlora mängder av medlemmar för att de avverkar skyddsvärda skogar? Restauranger som serverar ål borde gå miste om ett kännbart antal kunder och vi borde alla ta ut våra pengar från banker som investerar i miljövidrig verksamhet.
Det finns även en annan bojkott som alla borde ta till: politiker och partier som inte tar miljön på allvar. De förtjänar att bojkottas i varenda val framöver.
Sådana aktioner skulle garanterat ge effekter. Vi är ingenting utan naturen, men företagen och politikerna är ingenting utan oss. För kom ihåg: kunden har alltid rätt.