Att spela upp fågelsång och fågelläten i naturen (så kallad playback) blir allt vanligare och det kan ha negativa konsekvenser för fåglarna. Var därför väldigt försiktig och restriktiv med när och hur du spelar upp fågelsång.
– Jag anser att man måste vara mycket återhållsam med uppspelning av fågelsång i naturen. Mitt intryck är att det blivit allt vanligare med playback, inte minst för att fotografer använder metoden för att komma fåglarna nära. Flera av de fina bilder som publicerats på bland annat sjungande brandkronade kungsfåglar och mindre flugsnappare på senare år hade nog aldrig blivit tagna utan playback, säger Anders Wirdheim, informationsansvarig på SOF BirdLife Sverige.
LÄS ÄVEN: • Vår guide till fågelläten och fågelsång i Sverige.
Att spela upp en arts sång är ett sätt att locka till sig fågeln eller att åtminstone få dem att svara med en egen sångstrof. Men playback riskerar att störa fåglarna. De lockas att försvara sitt revir eller sjunga för att imponera på en “digital konkurrent” och hindras därmed att ägna sig åt det de måste göra – så som att skaffa föda åt sig själva eller sina ungar. Det kan också ge fåglarna uppfattningen om att ett revir redan är upptaget av en annan individ så att de därmed lämnar området.
I takt med att allt fler personer har tillgång till fågelappar som innehåller de flesta fåglars sång har fenomenet med playback ökat och därmed också de kända incidenterna där det gått fel.
I Storbritannien har den sällsynta provencesångaren störts i sin häckning av uppspelad sång, en studie från Equador visar att det leder till att fåglarna gör av med mer energi än normalt och i Sverige har playback bland annat stört häckande brandkronade kungsfåglar och vitstjärnig blåhake, enligt Skånes Ornitologiska Förening.
Uppspelning av fågelläten riskerar alltså att störa fåglar och enligt Artskyddsförordningens fjärde paragraf, avsnitt 2 är det förbjudet att “avsiktligt störa djur, särskilt under djurens parnings-, uppfödnings-, övervintrings- och flyttningsperioder”. Att spela upp en sångstrof vid ett enskilt tillfälle för en individ är kanske inte så farligt, men ju fler som resonerar på det viset desto större störningar drabbar fågeln.
Tony Whitehead, chef för public affairs på brittiska fågelorganisationen RSPB, är tydlig i sin åsikt om playback i en intervju med BBC:
– Det är själviskt och visar en brist på respekt för fågeln. Folk bör aldrig använda inspelade fågelläten för att locka till sig fåglar under häckningssäsongen. Apparna är numera ganska vanliga och är utmärkta, men jag tycker att användandet av dem kräver lite guidning. Jag är säker på att besökarna i naturreservaten skulle bli förkrossade om de förstod hur de riskerar att störa fåglarna.
Det finns även andra problem med playback – det kan lura och irritera andra fågelskådare i närheten.
– Det finns många fall där fågelskådare blivit lurade av andra skådares spelande. Jag har åtminstone ett färskt exempel där smockan hängde i luften sedan det visat sig att en hörd sommargylling varit en fotografs mobil med förstärkare. Risken är att konflikter av detta slag kommer att öka i takt med att allt fler verka använda metoden, berättar Anders Wirdheim.
Fåglarnas häckningstid pågår ungefär från början av mars till slutet av juli. Under den här tiden bör du vara extra försiktig med att spela upp fågelläten i naturen.
Det finns dock vissa tillfällen då uppspelning kan vara en bra metod. Det gäller exempelvis försök med att få ortolansparven att häcka i lämpliga miljöer. Arten har minskat kraftigt i södra och mellersta Sverige.
I ett pågående projekt utanför Stockholm har högtalare placerats ut som spelar upp ortolansparvsång. Målet är att locka till sig förbiflygande fåglar. Eftersom ortolansparvar gärna häckar i närheten av artfränder tros inte uppspelningen skrämma iväg ortolansparvarna eller störa dem så mycket. Vid Angarnsjöarna norr om Stockholm gav ett liknande försök en häckning 2014.