Kan du skapa ett rikare landskap än dina medspelare? Meadow är ett trevligt brädspel för 1-4 spelare och tar någonstans mellan 30 och 90 minuter att spela beroende på antal deltagare och deras spelerfarenhet.
Meadow går ut på att du ska skapa ditt eget landskap – fyllt av biologisk mångfald och upptäckter, symboliserade av kort. För att lyckas måste du börja bygga upp ett landskap som innehåller exempelvis gräs, skog, insekter och kullar. Varje art har sina krav för att trivas och ju fler och desto mer krävande arter desto högre poäng. För att lägga ut en härfågel behövs till exempel både småkryp och larver och kortet påfågelöga behöver larv och gräs. Båda dessa exempel ger 2 poäng om du får ut dem i ditt landskap. Andra kort är enklare och kräver bara en annan symbol och ger då 1 poäng. Det finns också kort värda 3 eller 4 poäng som kräver minst tre andra symboler. I takt med att ditt landskap växer får du lättare att lägga ut kort som är värda högre poäng.
Varje omgång kan spelarna ta upp ett nytt kort från spelbordet och lägga ut ett kort i sitt landskap. Vilka kort som tas upp bestäms av fem olika “stigmärken”. Det gäller att vara taktisk och tänka några steg framåt eftersom det inte är säkert att du kan plocka åt dig precis det kort du behöver.
Halvvägs i spelet sker en drastisk förändring. Då rensas alla kort från spelbordet bort och många nya, som är värda högre poäng, läggs ut istället. Till dess gäller det att ha förberett sitt landskap för att locka till sig de lite mer krävande arterna. Har det gått lite trögt i början av spelet går det tyvärr oftast ännu mer trögt i den här fasen. Men efter några genomspelningar lär du dig hur du kan vara förberedd.
Det finns lite andra finesser i spelet än att plocka upp kort och bygga upp sitt landskap, men det är inte speciellt komplicerat. Meadow handlar inte så mycket om att tävla eller förstöra för andra spelare. Snarare om att få höga poäng och kanske slå sitt eget poängrekord.
Meadow är ett väldigt vackert spel med fina artporträtt som lockar fram samlaren i en. Men poängsystemet där de svåraste arterna bara ger tre eller fyra poäng och de enklaste ger en poäng gör att lite av lyckokänslan uteblir när man får ut en svår art. Det är stillsamt och njutbart snarare än adrenalin- och känsloladdat, ungefär som en lugn dag i naturen kan vara. Själv skulle jag önska att spelet även lyckades förmedla de lite större upplevelserna och hade ett lite större djup.