Den kommersiella båttrafiken i Arktis beräknas öka med 500 procent mellan åren 2015 och 2025 i takt med att den globala uppvärmningen gör havet isfritt. Nu varnar naturorganisationer för att det ökade antalet skepp riskerar leda till ökade utsläpp och störningar för marina däggdjur.
Ryssland räknar med att långt mer än tiodubbla vikten av varor som transporteras via Arktis och Kanada räknar med en fyrdubbling av antalet fraktskepp, oljetankers och kryssningsfartyg fram till år 2030. Kina har dessutom utannonserat planer på en “silkesväg” via Arktis.
LÄS ÄVEN: • ”Enorma luftföroreningar” från kryssningsfartyg i norska fjordar
– Hela världens transportindustri ser Arktis som ett nyckelområde för att utveckla rutter som är kortare och får ut varor snabbare, säger Kendra Ulrich, chef för fraktfrågor på miljöorganisationen Stand Earth, vid ett panelsamtal som Mongabay rapporterar från.
LÄS ÄVEN: • Ljud från fartyg ett allvarligt problem för späckhuggare
I takt med att trafiken blir allt större ökar också risken för utsläpp, nedskräpning, olyckor och oljud under vatten som stör marina däggdjur. Vid oljeutsläpp, som skulle få katastrofala följder för havsfåglar och marina däggdjur, är det dessutom ofta så kallad bunkerolja som används i fraktskeppen, en sorts bränsle som bland annat klassas som miljöfarligt avfall eller förbjudet i många länder.
LÄS ÄVEN: • Fiskar flyr buller från fartyg
Även kryssningsfartygen har en enorm påverkan på den natur som kunderna betalar för att få se. Förutom att propellerljuden stör djurlivet så släpper de också ut mängder av skräp och föroreningar från kök, duschar och tvättanrättningar.
Källa: Mongabay