När Vildmarksmässan öppnade klockan 12:00 på fredagen 6 mars var lämmeltåget stort från Älvsjö station och det bestod av en brokig skara människor. Vilket också är talande för mässan. Gammalt blandas med ungt, kommersiellt med ideellt och brett med smalt.
Återigen är det första som möter en på Vildmarksmässan ett stort område med jeep-bilar. För många är det raka motsatsen till vildmarksliv. För andra är det en naturlig del av hur man njuter av naturen. Dessa kontraster är det fullt av på Vildmarksmässan. Som till exempel att Svenska rovdjursföreningen försöker locka medlemmar runt hörnet från jägarförbunden eller enmansföretagen med små hemmagjorda montrar bredvid de stora företagens proffsiga och påkostade ytor med varumärkesprydd personal.
En annan intressant kontrast är den mellan det kommersiella och det ideella. Hela mässan är möjlig eftersom det blivit allt vanligare med kommersiella aktörer i naturen och även om dessa dominerar utbudet så finns det fortfarande gott om ideella föreningar på plats. Bakom försäljningen av jeepar, fyrhjulingar, tält, kajaker, fiskeutrustning, funktionskläder och laseroperationer för ögonen hittas till exempel Friluftsfrämjandet. En ideell förening som förändrats genom åren och som försöker hålla sig uppdaterad med dagens friluftsintressen.
Vid starten 1892 var Friluftsfrämjandet framför allt en förening som arrangerade resor åt folk som ville komma upp i svenska fjällen för att åka skidor. Nu har föreningen 82 000 medlemmar och många ben att stå på berättar Anna Vikholm, verksamhets- och utbildningschef på Friluftsfrämjandet. Hon räknar bland annat upp barnverksamheten med Mulleskola, vandringar, kajak, långfärdsskridsko, stavgång och skidskolor.
Föreningen har också anpassat sig till dagens tid och arrangerar geocaching (leta digitala skatter i skog och mark), parkour i vildmarken (ta sig över hinder med stil och finess) och deras kanske största succé på senare år – mountainbike. Den stora terrängbanan för cyklar längst bak i mässlokalen lockade många ungdomar under mässans första dag.
Friluftsfrämjandet har ett antal anställda och ett fristående aktiebolag som driver I Ur och skur-verksamhet för skolor och dagis, men i övrigt är det en ideell förening där ledarna ställer upp utan ersättning och där medlemmarna kan gå kurser, åka på utflykter och resor till låga kostnader. De är egentligen både konkurrenter till andra kommersiella aktörer och en förutsättning för att andra naturföretag ska kunna existera eftersom Friluftsfrämjandets mål är att fler ska intressera sig för naturen.
Bredvid klätterväggen och ett bås med vildmarksmat står ett gäng personer som företräder den numera väletablerade träningstrenden “trail running” (terränglöpning). Det handlar helt enkelt om att springa i skog och mark där det inte finns några vägar eller elljusspår. Representanten jag pratade med erkände utan omsvep att hon “låter nyreligiös” när hon pratar sig varm om sin hobby. Terränglöpning är en träningsform som för vissa bara innebär att snöra på sig löparskorna och ta sikte på naturen, men det går även att köpa speciella skor, gå med i föreningar, åka på arrangerade träningsresor och ställa upp i lopp för den som vill lägga mer pengar på sin hobby.
En annan kontrast på mässan är den mellan gammalt och ungt. Även om de grånade kalufserna dominerar en fredag efter lunch så var det också mycket barn och ungdomar på plats. Många av dem var där för att testa hinderbanor, klätterväggar eller mountainbikebanan och de tittade även runt bland montrarna. Förhoppningsvis inspirerades några av dem till nya vildmarksäventyr.
Den äldre målgruppen har ett ännu större utbud på mässan eftersom de ofta föredrar skräddarsydda, bekväma resor där allt är ordnat. Det är kanske den sortens resor som det går att tjäna mest pengar på i naturturismbranschen. Wi-resor har i över 20 år riktat sig till “55+:are” som vill åka och vandra i vackra landskap och njuta av vyer och god mat. Till skillnad från Friluftsfrämjandet menade Wi-resors representant att deras upplägg inte ändrats nämnvärt under de två decenniernas verksamhet. Deras kunder vill ha ungefär samma upplägg nu som då.
Vad som däremot ändrats under den tiden är sättet som vi nyttjar naturen. Nu finns det fler aktiviteter än någonsin som lockar ut människan i skogen. Svampplockare och fågelskådare får sällskap av terränglöpare, mountainbikecyklister och geocache-letare. Att det kan uppstå vissa intressekonflikter i en allt populärare natur blev tydligt när en av terränglöparna på mässan lät förvånad över att en tävling med 2000 deltagare stoppades eftersom den skulle äga rum i ett naturreservat mitt under fåglarnas häckningstid.