Vatten är en av världens största utmaningar och det gäller på sina håll även här i Sverige. För att uppmärksamma problemet har den prisbelönte fotografen Mustafah Abdulaziz skapat utställningen Water Stories tillsammans med Världsnaturfonden, WaterAid och EarthWatch. I veckan hade den världspremiär i Stockholm.
Vattens fundamentala roll i världen kan knappt överskattas. FN varnar för att 40% av jorden år 2030 kommer ha brist på rent vatten och hela 2,3 miljarder människor saknar idag möjlighet till grundläggande sanitet och hygien. I takt med att världen blir mer industrialiserad försämras också kvaliteten på vårt vatten, vilket inte bara hotar människor, det drabbar även djur och natur. Det märks till exempel tydligt genom världens våtmarker. De är några av världens mest produktiva livsmiljöer, men sedan år 1900 har hälften av världens våtmarker försvunnit. Många av dem har omvandlats till jordbruksmark, en industri som i dagsläget använder 70 procent av jordens vattenresurser.
I ett försök att uppmärksamma detta växande problem har Världsnaturfonden, WaterAid och EarthWatch tagit hjälp av Mustafah Abdulaziz. Han är en amerikansk dokumentärfotograf baserad i Berlin som vunnit flera utmärkelser och jobbar för tidningar som The Wall Street Journal, Der Spiegel, The New Yorker och The Guardian.
I utställningen Water Stories skildrar han vitt skilda aspekter av vatten från olika håll i världen. Bilder på den heliga floden Ganges som ska vara livgivande, men som nu är kraftigt förorenad. Den före detta tjuvjägaren som dömdes till fängelse, men nu jobbar med att skydda sjön Hong i Kina från olaglig jakt och fiske. Den kvinnliga muraren Kalavati vars kall i livet är att bygga toaletter åt de fattiga i Kanpur i Indien. Barn som tillsammans vandrar genom öknen för att hitta vatten åt sina familjer. Störar som tvingas anpassa sitt liv till hårt exploaterade floder.
Variationen hos bilderna är viktig enligt Mustafah Abdulaziz.
– Annars blir det som en låt som bara spelar samma not hela tiden. Det tröttnar man på. Det gäller att variera budskapet för att det ska gå fram, berättar han när han visar sina bilder på världspremiären i Stockholm.
Det har tagit honom tre år att bli klar med bilderna till utställningen och urvalsprocessen har varit lång. Bilderna ska inte bara vara varierade och passa i sammanhanget, de ska också berätta så mycket som möjligt av den komplexa frågan som världens vattenresurser innebär.
– Min förhoppning är att den här utställningen ska påminna oss om att trots alla gränser på jorden måste vi gemensamt ta oss an utmaningen och arbeta för en hållbar samlevnad med vår omgivning. Framtiden hänger på förståelsen att vårt vatten faktiskt är hotat, förklarar Mustafah Abdulaziz.
Vatten är för det mesta ingen bristvara för oss i tredje världen och verkar inte heller vara det hos den rikare delen i fattiga länder – skulle du säga att vatten är en klassfråga?
– Jag kommer från USA och där har vi ibland problem med för mycket vatten, som under orkanerna i New York och New Orleans, men vi har också en stor torka i Kalifornien. Det är olika sätt som samhället påverkas av vatten även i vår del av världen. Frågan är bara om vi klarar av att se det som en del i något större. Man saknar ju inte vattnet förrän det är borta och det är antagligen bara en tidsfråga innan vi i västvärlden också behöver se på vatten som en bristvara. Vi måste vara ödmjuka och inse att det här handlar om oss alla, oavsett var i världen vi bor. Det är fundamentalt för vår existens.
Tror du att det är först när folk med makt påverkas som tillräckligt kommer göras för att stoppa vattenkrisen?
– Det är svårt att säga. Problemen är många. Insikten om vatten måste spridas och det är min uppgift som fotograf att försöka få fler att inse problematiken. Med mina bilder hoppas jag få folk att känna empati för andra människors situation och se den som sin egen. Jag tror att det är viktigt att vi också förstår att det går att lösa de här problemen och att det är nödvändigt.
Utifrån dina bilder känns det som att du försökt skapa både känslor och förståelse.
– Absolut. Jag tror att vägen till förståelse går via känslor, kritiska tankar och självmedvetenhet och jag tror att fotografier har möjligheten att skapa det.
Vattenkrisen kan tyckas avlägsen för oss som är vana vid att duscha länge bara för att det är skönt och som spolar våra toaletter med dricksvatten. Men vi är i hög grad med och påverkar världens vattenkris. Vi importerar väldigt mycket produkter som sliter hårt på världens vattenresurser. En enda t-shirt kräver 2700 liter vatten för att produceras, ett par jeans 10 000 liter, en kopp kaffe 140 liter och ett kilo nötkött 16 000 liter. En promenad i ett svenskt köpcentrum med miniräknare i hand kommer ge svindlande summor. Dessa siffror kan jämföras med att en person i Kongo-Kinshasa i snitt förbrukar 12 000 liter vatten om året.
Vattenbristen gäller dock inte bara i fattiga länder långt bort. Det gäller på sina håll också i Sverige. På Gotland råder, enligt regionens officiella webbsida, “vattenbrist sommartid” och “I nuläget är det så att grundvattnet på Gotland inte räcker till på alla ställen där det behövs”. En av sjöarna som förser Gotland med dricksvatten är Bästeträsk, nära den omstridda planerade gruvan i Bunge.
Även på andra håll i landet utsätts vårt dricksvatten för risker. Det planeras till exempel en gruva vid sjön Vättern, som förser flera städer i närheten med dricksvatten och även Mälaren utsätts för hot.
– Mälaren förser tre miljoner människor i vatten och där går en hel del miljöfarliga transporter av olja och nu ska transporterna öka. Samtidigt släpper städerna runt Mälaren ut sitt avloppsvatten i Mälaren. Problemen finns också här i ett land där vi tar vatten för givet, säger Lennart Gladh, sötvattensexpert på Världsnaturfonden.
Fotoutställningen Water Stories pågår på kajplats 18 på Strandvägen i Stockholm mellan 11 – 30 augusti och är helt gratis. Fler bilder av Mustafah Abdulaziz kan ses på hans webbplats Mustafahabdulaziz.com