Recension av Brutus Östlings nya fotohandbok
Recension av boken “Konsten att fotografera fåglar och andra djur” av Brutus Östling.
I ett avsnitt av boken “Konsten att fotografera fåglar och andra djur” går Brutus Östling igenom vilken sorts smör som bör användas vid en fågelmatning för att inte smöret ska fastna på näbben på fåglarna och därmed göra bilderna lite sämre. Det är ganska talande för boken och författaren. Det här är ett ambitiöst försök att skriva en heltäckande guide till att fotografera fåglar och andra djur. Inga detaljer är för små i jakten på bra bilder och vi får samtidigt en prestigelös inblick i arbetet som naturfotograf.
Till skillnad från många andra fotohandböcker, till exempel Ole Jørgen Lioddens “Fotografera fåglar & vilda djur”, räds inte Brutus att ge handfasta råd. Vi får inte bara läsa allmänna (och ganska intetsägande) tips om att det gäller att ha “rätt inställningar” eller “tänka på ljuset” – vi får reda på vilka inställningar som kan vara lämpliga och exakt vad det är med ljuset man bör känna till. Och det är mycket att tänka på. Efter en sträckläsning av de 330 sidorna känner jag mig lite korvstoppad med information och tips. Det finns så oerhört mycket att hålla reda på både när det gäller utrustningen och hur man jobbar med fotograferandet ute i naturen.
Bokens första fyra kapitel behandlar utrustningen och hur man väljer kamera, exponerar rätt, tar skarpa bilder och jobbar med slutartid och ISO-inställningar. Sedan följer kapitel om det naturliga ljuset, bildkomposition, hur man kommer nära sina motiv, kreativt fotograferande och slutligen om hur man efterbehandlar sina bilder i Photoshop. Varje ämne behandlas på ett väl avvägt djup – inte för allmänt, men inte heller för invecklat så att det blir svåröverskådligt. Ibland ges en anekdot från Brutus många år som fotograf och allt illustreras med rikliga bildexempel. Till varje bild ges exakta bildinställningar och utrustning så att läsaren ständigt kan se hur resultaten åstadkommits. Eftersom det handlar om Brutus Östling håller bilderna en väldigt hög klass som gör boken njutbar till och med för de som är ointresserade av foto.
Det jag kanske gillar bäst med boken är att Brutus är helt öppen med hur bilderna tas. Vi får veta att det tog fyra bilresor upp till norra Norge och 20 dagar i gömsle för att få de bilderna på kungsörnar som han hade tänkt sig. Och vi får veta hur han strategiskt placerar de döda mössen för att hökugglan ska dyka ner och fånga dem på ett fotografiskt tilltalande sätt. Det är de här knepen och det generösa upplägget som gör “Konsten att fotografera fåglar och andra djur” så bra. Här pekas inte bara i en riktning som vi ska gå i. Här hålls vi, om vi vill, i handen till vi kommit en bit på vägen. Det hör verkligen inte till vanligheterna när det gäller fotoböcker och många fotografer håller hårt på sin kunskap och sina trick för att ha en fördel mot sina konkurrenter.
Som Brutus Östling förklarade i min intervju med honom ser han inte fotograferandet som en tävling och jag tror att det är en av huvudanledningarna till att “Konsten att fotografera fåglar och andra djur” kan tilltala så många. Brutus bjuder generöst på sig själv och sin kunskap och jag kan varmt rekommendera att ni läser inledningen ordentligt. Där berättar han om vikten av att se sig som en besökare i djurens och fåglarnas värld och förkunnar att om vi låter “djurfotografering bli en tävling riskerar vi dessutom inte bara att själva gå för långt i vissa situationer, vi riskerar faktiskt även att driva andra till att göra detsamma”. Så sant som det är sagt.
Som i alla proffshandböcker kan det ibland kännas hopplöst att få liknande resultat än någon som bär runt på utrustning som kostar 100 000-tals kronor. Så är även fallet med “Konsten att fotografera fåglar och andra djur” och jag saknar ibland mer fokus på hur man bär sig åt med en nybörjarutrustning. Men här finns å andra sidan så många andra tips på hur man klarar sig långt med grundläggande teknik, kunskap och planering att det inte gör så mycket.
Jag kan däremot tycka att de uttömmande texterna ibland blir lite långrandiga i onödan och jag saknar ett stycke om hur man bäst tar hand om sin kamera och sitt objektiv. Det tycker jag hade varit på sin plats i en bok som går på djupet med naturfotografering.
Dessa synpunkter tar dock inte ifrån det faktum att “Konsten att fotografera fåglar och andra djur” är ett fantastiskt ambitiöst och generöst verk som nybörjaren kan läsa med samma behållning som den som fotograferat i några år. Här finns mängder av pedagogiska tips och tekniker att bli inspirerad av och boken fungerar dessutom utmärkt som uppslagsverk att återkomma till när det är något särskilt du vill öva på eller läsa mer om. Det är en stor bedrift att göra en 330 sidor lång fotohandbok som inte blir långtråkig under en sträckläsning. “Konsten att fotografera fåglar och andra djur” är för naturfotografer vad “Fågelguiden” är för fågelskådare.
• Alla våra bokrecensioner.
• Läs vår intervju med Brutus Östling
Transparens: Vi fick boken av Norstedts förlag.